Veien mot elektrisk tungtransport
Veien mot elektrisk tungtransport
Oppdatert :14 juni 2018
elbil-tung-e39

E39 med kjøreledninger? Ill. Statens vegvesen

Elektrisk vei er antatt å være den rimeligste teknologien for å elektrifisere tungtransport dersom det er mer enn 700 tunge kjøretøyer i døgnet. Det gjelder på strekninger som Oslo-Kristiansand, Oslo–Svinesund og Oslo–Trondheim.

     FoU-prosjektet ELinGO skal gjøre en konseptanalyse om elektrifisering av den tunge veitransporten. «Målet er å bidra til elektrifisering av godstransport på veg som styrker norsk næringslivs konkurransekraft i et lavutslippssamfunn», skriver Statens vegvesen. Forhåpentlig bidrar det også til et lavstøysamfunn. På mange veier kommer iallfall minst halvparten av støyen fra tungtransporten. Ved typiske motorveihastigheter kommer likevel mesteparten av støyen – også for tungtrafikken – fra dekkene. Støymessig er det mest å vinne i bytrafikk, med lave hastigheter – og der en plages av tomgangskjøring eller bruk av dieselmotorer til å drive kjøleaggregater og maskineri.

 

Mer:

Statens vegvesen

Teknisk Ukeblad (pengemur)

Still oss et spørsmål!

Lurer du på noe? Sjekk våre Ofte stilte Spørsmål, eller send inn spørsmålet ditt her.

Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg så snart vi kan