E39 med kjøreledninger? Ill. Statens vegvesen
Elektrisk vei er antatt å være den rimeligste teknologien for å elektrifisere tungtransport dersom det er mer enn 700 tunge kjøretøyer i døgnet. Det gjelder på strekninger som Oslo-Kristiansand, Oslo–Svinesund og Oslo–Trondheim.
FoU-prosjektet ELinGO skal gjøre en konseptanalyse om elektrifisering av den tunge veitransporten. «Målet er å bidra til elektrifisering av godstransport på veg som styrker norsk næringslivs konkurransekraft i et lavutslippssamfunn», skriver Statens vegvesen. Forhåpentlig bidrar det også til et lavstøysamfunn. På mange veier kommer iallfall minst halvparten av støyen fra tungtransporten. Ved typiske motorveihastigheter kommer likevel mesteparten av støyen – også for tungtrafikken – fra dekkene. Støymessig er det mest å vinne i bytrafikk, med lave hastigheter – og der en plages av tomgangskjøring eller bruk av dieselmotorer til å drive kjøleaggregater og maskineri.
Mer: