Ved hopp og sprett hopper også støynivået i været. Med vanlige fritidsbåter er slik kjøring forholdsvis sjelden. Vi kjenner riktignok til en båtfører på Vannsjø som forsøkte å hoppe over en annen båt, men forsøket førte ikke frem.
NRK har sjekket støyen fra en vannscooter og sammenlignet med en vanlig båt med påhengsmotor. I teorien støyer de to like mye ved samme fart. Men i praksis kan de ikke sammenlignes helt. Regjeringen skrev selv dette i høringsbrevet til forskrift om vannscooterbruk i 2013:
«Støy fra vannscootere oppleves ofte annerledes og mer plagsomt enn støy fra småbåter, selv om de i utgangspunktet kan ha et støynivå som ikke er høyere enn tilsvarende fritidsbåter med samme motorstyrke. Dette skyldes først og fremst måten vannscootere kjøres på – i høy fart, med hurtig akselerasjon, krappe vendinger og hopp. Slik kjøring gir en inntrengende og sjenerende lyd fordi intensiteten i lyden varierer ofte.»
Og selv uten hopping manglet omtalen et soleklart faktum (som også burde være et journalistisk poeng?): Vannscooteren ble målt til 88-89 dB på toppfart mens maks tillatt lydutslipp er 75 db (eller 78 db for tomotors). Mao. en ulovlig og betydelig overskridelse på 10 - 14 dB. Dette tilsvarer samlet tillatt støy fra minst ti vannscootere. Kan hende er overskridelsen enda større avhengig av hvor langt fra måleren farkosten var.
I forhold til disse unevnte faktaene kommer derfor konklusjonen skjevt ut og bør beriktiges.