Støyforsker Truls Gjestland for SINTEF tror vindkraftutbygging vil føre til at regler for lavfrekvent støy tvinger seg frem også i Norge, skriver Aftenbladet. For denne støytypen gjelder dBA-filteret, som ignorerer lavfrekvent støy under 50 Hz (svingninger pr. sekund), og som legger størst vekt på mellomtonene – fra litt under 1000 til 3000–4000 Hz. Ørene våre hører frekvenser ned til ca. 16 Hz, og også enda lavere frekvenser (infralyd) kan sjenere.
I likhet med støy fra veitrafikk, jernbaner, flyplasser, motorsport m.m. reguleres vindkraftstøy av Miljøverndepartementets retningslinje for behandling av støy i arealplanlegging. . Denne ignorerer lavfrekvent støy, som utgjør mye av vindkraftstøyen. Regelverket i Sverige og Danmark tar mer hensyn til lavfrekvent støy. Også during fra tunge lastebiler og trailere, øredøvende dunk-dunk fra biler, transformatorstøy og støy fra store motorer og aggregater domineres av lavfrekvent lyd.