Eystein F. Husebyes Tråkkallé vil friste til mer sykling – særlig når været er dårligere enn det pleier å være på arkitekttegninger. Ill.: Ole A. Krogness/perspektiver.no
Byrådsskiftet i Oslo har blåst nytt i liv Eystein F. Husebyes Tråkkallé, den høytsvevende sykkelbanen. Med den kan syklister året rundt komme seg tørt og trygt dit de skal. Husebye mener at en tråkkallé mellom Slependen og Lysaker kan redusere antallet innfartsbilister på E18 med 30 %.
– En slik overbygd, helårs sykkelbane som gjør det enkelt å komme seg til jobb på elsykkel i kontorhabitten, vil friste bilister i et helt annet omfang enn vanlige sykkelveier som krever at du kler deg i allværstøy, sier Husebye til Dagsavisen. Den kan også være aktuell i Dronning Eufemias gate, hvor en etter å ha anlagt en paradegate på 43,7 m oppdaget at det ikke var plass til syklistene.
Også Marius Holm i Zero (en stiftelse med formål å promotere innovativ teknologi som fremmer fornybarsamfunnet) mener det nye byrådet bør vurdere tråkkalleer.