Slik arbeider motorveilobbyen
Slik arbeider motorveilobbyen
Oppdatert :11 juni 2014
e18-firsthouse

First House-rapporten - om hvordan en vaksinerer mot motargumenter, kartlegger tilhengere og motstandere, og "teppebomber" avisene med leserbrev

Asker kommune betalte i 2012 PR-byrået First House 319 000 kr av skattebetalernes penger for å markedsføre E18-motorveien Oslo–Asker, den til 40 milliarder kr for 17 km. For disse pengene laget PR-byrået rapporten «Ny E18 i Vestkorridoren – Kommunikasjonsstrategi – Asker kommune». En skulle ikke minst «”Teppebombe” lokal, regional og om mulig riksmedia med leserinnlegg fra ulike aktører», fastslår rapporten. Leserinnleggene skulle lages av PR-byrået selv, for så å sendes motorveivennlige politikere.Disse skulle så publisere dem i eget navn. Dette har Dag og Tid  dokumentert.

Vaksine mot motargumenter

Rapportene fastslår at «Målet er å engasjere aktørene lokalt og regionalt, slik at de igjen uttaler seg om saken i media/gjør henvendelser til andre pressgrupper, nasjonale myndigheter og beslutningstakere. Når det gjelder de identifiserte motstanderne mot prosjektet, er målet å vaksinere mot eventuelle motargumenter/redusere troverdigheten til disse.» PR-byråets råd ble ikke fulgt fullt ut av kommunen.

Kartlegging

PR-byrået la også stor vekt på å kartlegge politikerne, og særlig finne potensielle støttespillere. Bl.a. får vi vite at stortingsrepresentant Torgeir Micaelsen sykler. Motstanderne vakte ikke samme interesse, så ingen miljøvernere behøver å frykte eller håpe at navnet deres står i denne ikke lenger så hemmelige rapporten. PR-byrået har imidlertid utforsket at Oslo Rødt og Oslo SV «Er mot satsing på vei». Her er rapporten allerede utdatert: Miljøpartiet De Grønne, stortingsparti siden 2013, er enda mer «mot satsing på vei»!

Still oss et spørsmål!

Lurer du på noe? Sjekk våre Ofte stilte Spørsmål, eller send inn spørsmålet ditt her.

Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg så snart vi kan