Slik arbeider motorveilobbyen
First House-rapporten - om hvordan en vaksinerer mot motargumenter, kartlegger tilhengere og motstandere, og "teppebomber" avisene med leserbrev
Asker kommune betalte i 2012 PR-byrået First House 319 000 kr av skattebetalernes penger for å markedsføre E18-motorveien Oslo–Asker, den til 40 milliarder kr for 17 km. For disse pengene laget PR-byrået rapporten «Ny E18 i Vestkorridoren – Kommunikasjonsstrategi – Asker kommune». En skulle ikke minst «”Teppebombe” lokal, regional og om mulig riksmedia med leserinnlegg fra ulike aktører», fastslår rapporten. Leserinnleggene skulle lages av PR-byrået selv, for så å sendes motorveivennlige politikere.Disse skulle så publisere dem i eget navn. Dette har Dag og Tid dokumentert.
Vaksine mot motargumenter
Rapportene fastslår at «Målet er å engasjere aktørene lokalt og regionalt, slik at de igjen uttaler seg om saken i media/gjør henvendelser til andre pressgrupper, nasjonale myndigheter og beslutningstakere. Når det gjelder de identifiserte motstanderne mot prosjektet, er målet å vaksinere mot eventuelle motargumenter/redusere troverdigheten til disse.» PR-byråets råd ble ikke fulgt fullt ut av kommunen.
Kartlegging
PR-byrået la også stor vekt på å kartlegge politikerne, og særlig finne potensielle støttespillere. Bl.a. får vi vite at stortingsrepresentant Torgeir Micaelsen sykler. Motstanderne vakte ikke samme interesse, så ingen miljøvernere behøver å frykte eller håpe at navnet deres står i denne ikke lenger så hemmelige rapporten. PR-byrået har imidlertid utforsket at Oslo Rødt og Oslo SV «Er mot satsing på vei». Her er rapporten allerede utdatert: Miljøpartiet De Grønne, stortingsparti siden 2013, er enda mer «mot satsing på vei»!