Rogaland: Ja til trolleybusser!
Rogaland: Ja til trolleybusser!
Oppdatert :20 okt 2015
trolleyb-luzern

Dobbeltledd-trolleybuss (Maxibus electricus), Luzern. Foto Björn J/Wikimedia Commons

Fylkestinget i Rogaland vedtok i dag å sette inn trolleybusser på den 50 km lange bussveien som skal bygges på Nord-Jæren, dvs. fra Stavanger og sørover. Vedtaket ble gjort mot stemmene til Frp (som ville ha diesel-hybridbusser inntil batteriteknologien blir fullmoden) og SV (som ønsket bybane). Infrastrukturen for trolleybusser er dyrene enn for batteri- og eksosbusser (dog billigere enn for bybane) og er beregnet å koste ca. 700 mill. kr – men har til gjengjeld lang levetid. En annen invending er at teknologien er «gammel», «60-talls» osv. Den er til gjengjeld velprøvet og finnes i over 300 byer. Støymessig er trolley- og batteribusser likeverdige. Gevinsten ved elektrifisering er langt større enn for personbiler, da mesteparten av støyen fra en buss – iallfall i bytrafikk – skyldes motoren. For øvrig har moderne trolleybusser også et batteri, som lages under trolleykjøring. Dermed kan de f.eks. kjøres i en annen gate hvis en gate er stengt eller strømløs.

     Mer (inkl. både saklig debatt og skjellsord)

Still oss et spørsmål!

Lurer du på noe? Sjekk våre Ofte stilte Spørsmål, eller send inn spørsmålet ditt her.

Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg så snart vi kan