Dobbeltledd-trolleybuss (Maxibus electricus), Luzern. Foto Björn J/Wikimedia Commons
Fylkestinget i Rogaland vedtok i dag å sette inn trolleybusser på den 50 km lange bussveien som skal bygges på Nord-Jæren, dvs. fra Stavanger og sørover. Vedtaket ble gjort mot stemmene til Frp (som ville ha diesel-hybridbusser inntil batteriteknologien blir fullmoden) og SV (som ønsket bybane). Infrastrukturen for trolleybusser er dyrene enn for batteri- og eksosbusser (dog billigere enn for bybane) og er beregnet å koste ca. 700 mill. kr – men har til gjengjeld lang levetid. En annen invending er at teknologien er «gammel», «60-talls» osv. Den er til gjengjeld velprøvet og finnes i over 300 byer. Støymessig er trolley- og batteribusser likeverdige. Gevinsten ved elektrifisering er langt større enn for personbiler, da mesteparten av støyen fra en buss – iallfall i bytrafikk – skyldes motoren. For øvrig har moderne trolleybusser også et batteri, som lages under trolleykjøring. Dermed kan de f.eks. kjøres i en annen gate hvis en gate er stengt eller strømløs.