Det har blitt mer langtransport på veiene, stikk i strid med målet om å få mer gods over på sjø og jernbane, viser en undersøkelse fra Riksrevisjonen. Foto Pål Jensen.
Riksrevisjonen mener det er kritikkverdig at myndighetene ikke har klart å styrke konkurranseevnen til sjø- og jernbanetransport. Målet om å overføre godstransport over lange avstander fra vei til sjø og jernbane ble vedtatt alt i 1990-årene – men er ikke fulgt opp med aktiv styring og effektive tiltak.
– Veitransporten har økt i volum og styrket sin samlede konkurranseevne i pris, tid og fleksibilitet. Å få til en overføring til sjø og bane krever en mer styrt og samlet strategi med oppfølging og tiltak som virker, sier riksrevisor Per-Kristian Foss.
«Riksrevisjonen påpeker at dersom veitransportene som ble utført i denne perioden på disse strekningene hadde vært utført på sjø og bane i stedet, ville det betydelig redusert eksterne kostnader som følge av ulykker, forurensning, støy, veislitasje og køer.»
(S. 8 i rapporten)