Etter ikke-frislippe har det skjedd to dødsulykker med vannscootere.
Det noen kaller frislipp av vannscootere, er ikke frislipp, har Ketil Solvik-Olsen og andre presisert flere ganger. Etter en sommers ikke-frislipp og to dødsulykker står regjeringen fortsatt fast ved at de ikke vil endre vannscooter-regelverket.
– Dette er ansvarsfraskrivelse, mener Norsk Friluftsliv, som viser til at Norge har et av Europas mest liberale regelverk.
Da forbudet mot vannscooter ble opphevet i fjor, var det begrunnet i at det skulle gi kommunene større frihet til selv å regulere vannscooter, til tross for at 75 prosent av kommunene ikke ønsket dette.
Dermed må kommunene inntil videre ta det ansvaret regjeringen har skjøvet over på dem, mener Norsk Friluftsliv.
– I påvente av en revurdering av det nasjonale regelverket, må noen ta ansvar for sikkerheten, friluftslivet og dyre- og fuglelivet. Inntil videre faller dette ansvaret på kommunene , forklarer Meland.
Norges kommuner har i dag full myndighet til å regulere vannscootertrafikken i sitt sjøområde, ut ifra lokale forhold og behov.