Nye veier AS besvarer ikke spørsmål om støy
Ledelsen i Nye Veier AS, Styreleder Harald V. Nikolaisen og adm.dir Ingrid Dahl Hovland (nå påtroppende vegdirektør i Statens vegvesen) unnlater å svare på relevante spørsmål om støy.
Nye Veier AS ble i forskrift som trådte i kraft 8.mars 2019, tildelt myndighet etter plan- og bygningsloven § 3-7 tredje ledd til å fremme reguleringsplaner for den portefølje selskapet har ansvar for. På selskapets nettside profilerer selskapet seg med at "samfunnsøkonomisk lønnsomhet, altså nytte minus kostnad, er med å styre hvilke hovedveier som skal bygges ut når". Det var for Støyforeningen en anledning til - i medhold av miljøinformasjonsloven - å spørre selskapet et par viktige spørsmål om støy og samfunnskostnad. Selskapet er en ny viktig aktør innen veibygging, men besvarer ikke spørsmålene - som ble sendt 20. mai og er senere purret i samtale med administrerende direktør. Vi mottok løfte om svar, men det har ennå ikke kommet. I miljøinformasjonsloven er svarfristen 15 virkedager.
Nye Veier AS posisjon som en ny, stor aktør innen planlegging og bygging av veier i Norge, ble styrket da selskapet fikk ny reguleringsmyndighet i en ny forskrift i mars 2019. I følge samferdselsbudsjettet for 2020 vil selskapet betjene veiutbyggingsoppgaver for 5,6 milliarder kroner. Det er mye vei og følgelig også mange støyutfordringer. Støyforeningen ba derfor om informasjon om sentrale elementer i virksomhetens arbeid med støy: hvordan man stiller seg til T-1442 Retningslinje for behandling av støy i arealplanlegging. Retningsslinjen er veiledende, men vi har sett andre store infrastrukturetater - blant annet statens vegvesen - har erklært at de legger T-1442 til grunn for sitt arbeid med støyrelaterte utfordringer. Vi har ikke sett noen slik erklæring fra Nye Veier AS.
Støy koster samfunnet betydelig beløp, ikke minst i form av svekket helse (tap av friske leveår) og prematur død. I England anslås trafikkens eksternkostnad forbundet med støy å være like høy som kostnadene med trafikkulykker. I Sveits er anslaget for støykostnader ca 10 ganger høyere en norske beregninger. Selskapet Nye Veier AS er tydelige på prosjektenes samfunnsøkonomiske lønnsomhet. Dermed er det av samfunnsmessig interesse å vite hvordan støykostnader som følge av veien er med i regnesty7kket.
Les Støyforeningens brev
Link til Miljøinformasjonsloven