Mindre flystøy med ny flapsteknologi?
Mindre flystøy med ny flapsteknologi?
Oppdatert :29 nov 2017
fly-flexsys

Kan ny flapsologi gi mindre støy – og mindre rekkeviddeangst for passasjerer i elfly? Foto Aviation Week.

Flyteknikere ved NASA har siden 2014 drevet forsøk med ACTE-flaps (Adaptive Compliant Trailing Edge), som hevdes å redusere flystøyen ved start og landing med 30 %. Det tilsvarer ca. 1,5 dBA. I Europa vil gevinsten holde unna for 9–10 års vekst i flytrafikken hvis IATAs prognoser legges til grunn – og hvis prosjektet og de 30 prosentene lar seg realisere.

     FlexSys satser på fleksible vinger. Også dette hevdes å gi mindre støy og drivstofforbruk. Det siste er særlig kjekt for rekkeviddeengstelige elflypassasjerer.

Mer om ACTE

Mer om FleksSys

Still oss et spørsmål!

Lurer du på noe? Sjekk våre Ofte stilte Spørsmål, eller send inn spørsmålet ditt her.

Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg så snart vi kan