Magnetbaner: Stillere enn annen kollektivtransport?
Magnetbaner: Stillere enn annen kollektivtransport?
Oppdatert :12 mars 2018
maglev-beijing2

Kinesiske byer finner magnetbaner tiltrekkende. De er også støysvake, uten støyen hjul/skinnegang.

Kina bygger ikke bare mer T-bane enn noen annen nasjon. Noen byer, bl.a. Beijing, finner også mangnetbaner tiltrekkende for lokaltrafikken. For konvensjonelle lokaltog, trikker og T-baner forårsaker kontakten hjul/skinnegang mesteparten av støyen. Susing, summing fra motorene osv. utgjør normalt en mindre del. Derfor sies magnetbaner å være de mest støysvake baner som finnes. De kinesiske er målt til 65 dBA på 10 m hold. Croydon utenfor London krevde til sammenligning at de nye trikkene ikke skulle støye mer enn 76 dBA, dvs. at én Croydon-trikk tillates å støye mer enn ti magnettog. Under tilsvarende forhold ligger «Italiatrikkene» (SL95) i Oslo på 80-tallet eller høyere, ikke sjelden over 90 dBA.

Mer

Still oss et spørsmål!

Lurer du på noe? Sjekk våre Ofte stilte Spørsmål, eller send inn spørsmålet ditt her.

Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg så snart vi kan