KVU-samarbeid mellom Ruter, Statens vegvesen og Jernbaneverket
Folketallet i Oslo-området øker voldsomt, og kollektiv- og sykkelsatsningen må økes enda mer for å oppnå målet om nullvekst i biltrafikken. Konseptvalgutredningen (KVU-en) Oslo-navet anbefaler en overgang fra nav til nettverk, dvs. et kollektivsystem med flere store knutepunkter, ikke bare ett. KVU-en anbefaler bl.a.:
- Ny T-banetunnel Bryn–Tøyen-Majorstuen over (rettere sagt under) Grünerløkka–Youngstorget–Stortinget–Bislett.
- Fornebubanen og T-bane til Ahus.
- To nye jernbanetunneler – Oslo S–Lysaker og Økern–Bislett–Nationaltheatret. Disse gjør det mulig å kjøre lokaltogene som S-baner, med avganger hvert 10. minutt eller oftere innen Lillestrøm–Asker–Ås.
- Flere trikkelinjer.
Tiltakene er beregnet å koste ca. 80 milliarder. Tunnelene vil koste mest, men vi også ha størst kapasitet. Det Store Under er også det kraftigste virkemiddelet for å redusere støyen fra kollektivtransporten. Her bør noen tiltak, som elektrifisering av bussene, gjøres snarest.