KVU Oslo-navet: Det Store Under mot støy
KVU Oslo-navet: Det Store Under mot støy
Oppdatert :24 nov 2015
kvu-oslonav

KVU-samarbeid mellom Ruter, Statens vegvesen og Jernbaneverket

Folketallet i Oslo-området øker voldsomt, og kollektiv- og sykkelsatsningen må økes enda mer for å oppnå målet om nullvekst i biltrafikken. Konseptvalgutredningen (KVU-en) Oslo-navet anbefaler en overgang fra nav til nettverk, dvs. et kollektivsystem med flere store knutepunkter, ikke bare ett. KVU-en anbefaler bl.a.:

  • Ny T-banetunnel Bryn–Tøyen-Majorstuen over (rettere sagt under) Grünerløkka–Youngstorget–Stortinget–Bislett.
  • Fornebubanen og T-bane til Ahus.
  • To nye jernbanetunneler – Oslo S–Lysaker og Økern–Bislett–Nationaltheatret. Disse gjør det mulig å kjøre lokaltogene som S-baner, med avganger hvert 10. minutt eller oftere innen Lillestrøm–Asker–Ås.
  • Flere trikkelinjer.

Tiltakene er beregnet å koste ca. 80 milliarder. Tunnelene vil koste mest, men vi også ha størst kapasitet. Det Store Under er også det kraftigste virkemiddelet for å redusere støyen fra kollektivtransporten. Her bør noen tiltak, som elektrifisering av bussene, gjøres snarest.

Hent KVUortversjonen her!

Still oss et spørsmål!

Lurer du på noe? Sjekk våre Ofte stilte Spørsmål, eller send inn spørsmålet ditt her.

Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg så snart vi kan