Jernbanestøy i Europa
Jernbanestøy i Europa
Oppdatert :01 okt 2014
tog-støy-europa

Andelen mennesker utsatt for jernbanestøy over 55 dBA* pr. 2010. Kilde EU-parlamentet

De viktigste kildene til jernbanestøy er bl.a.:

  • Godstog med bremseklosser av støpejern. Disse skal etter hvert skiftes ut med ditto av komposittmaterialer, og dette regnes som det mest kostnadseffektive tiltaket for å dempe togstøy.
  • Store diesellok.
  • Aerodynamisk støy fra høyhastighetstog ved 300 km/t og mer.
  • Kurveskrik. Dette unngås ved å rette ut kurver, eller smøre skinnegangen.

*Gjelder Lden, et veiet gjennomsnitt hvor støy om kvelden (kl. 19–23) og natten (kl. 23–07) tillegges henholdsvis 5 og 10 dBA. Lden brukes også i Miljøverndepartementets retningslinje for behandling av støy i arealplanlegging.

tog-under

Det Store Under (her: Oslotunnelen) er et kraftig virkemiddel mot jernbanestøy. Foto Pål Jensen.

Still oss et spørsmål!

Lurer du på noe? Sjekk våre Ofte stilte Spørsmål, eller send inn spørsmålet ditt her.

Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg så snart vi kan