Andelen mennesker utsatt for jernbanestøy over 55 dBA* pr. 2010. Kilde EU-parlamentet
De viktigste kildene til jernbanestøy er bl.a.:
- Godstog med bremseklosser av støpejern. Disse skal etter hvert skiftes ut med ditto av komposittmaterialer, og dette regnes som det mest kostnadseffektive tiltaket for å dempe togstøy.
- Store diesellok.
- Aerodynamisk støy fra høyhastighetstog ved 300 km/t og mer.
- Kurveskrik. Dette unngås ved å rette ut kurver, eller smøre skinnegangen.
*Gjelder Lden, et veiet gjennomsnitt hvor støy om kvelden (kl. 19–23) og natten (kl. 23–07) tillegges henholdsvis 5 og 10 dBA. Lden brukes også i Miljøverndepartementets retningslinje for behandling av støy i arealplanlegging.
Det Store Under (her: Oslotunnelen) er et kraftig virkemiddel mot jernbanestøy. Foto Pål Jensen.