BT: NRK Telemark melder om om ordføreropprør mot departementets skroting av vannscooterregelverket.
Når godværet kommer er vannscootersesongen i gang. Kommunene skal jobbe raskt dersom de skal ha på plass et lokalt regelverk for vannscootere, slik som meldingen fra Klima- og miljødepartementet legger opp til. I mediene varsles ordføreropprør mot departementets oppheving av vannscooterregelverket.
Det kan gå mot regelkaos for vannscootere denne sommeren, med forskjellige regler fra kommune til kommune - i spekteret ingen regler, lemplige regler, strenge regler, eller totalforbud. Det siste er kanskje ikke dumt. Støy er definert som forurensing i forurensningsforskriften, og vannscootere forurenser vårt felles rekreasjonsområde med støy. Alle områder som har et døgngjennomsnitt på under 40 dBA er definert som stille områder og bør beskyttes mot unødig støy. Kommunene bør unngå å forhaste seg med å løse opp vernet mot vannscooterstøy. I mellomtiden kan et vannscooterforbud sikre tilstrekkelig tenkepause og gjennomgang av sårbarheten i stile områder.
Vannscootereglene var liberale
Vannscooterreglene som nå er opphevet av Klima- og miljødepartementet var blant Europas mest liberale, opplyser fagsjef Siri Meland i Norsk Friluftsliv til en avis: Sannheten var at regelverket for vannscootere i Norge var veldig liberalt sammenliknet med regelverket i andre europeiske land.
I Italia og Tyskland er det en forbudssone på 500 meter fra land der det er strand eller badende, mens forbudet gjelder til 300 meter fra land i Frankrike og Danmark. I Spania, Italia, Portugal, Frankrike og Tyskland har man bare lov til å kjøre vannscooter i dagslys, når det er fint vær og god sikt. I Norge er det ingen begrensninger for tidspunkt, vær og vind for å kjøre vannscooter.
En rekke av landene stiller også krav til registreringsskilt, egne førerkort og 18-årsgrense, noe man ikke har i Norge. Les hele innlegget.
Fra vanskelig til enda mer komplisert
Vannscooterreglene ble opphevet fordi regjeringen mente at de var for komplisert å forholde seg til. Konsekvensen kan bli at vannscooterførerne nå må sørge for å vite hvilke regler som gjelder for den kommunen man kjører i, og krysser man en kommunegrense kan man risikere at det trer i kraft et nytt sett regler.
Vannscootere er et leketøy som er bygget for fart og moro. Den kan kjapt endre retning og holder ofte svært høy fart. Det er mildt sagt en tilsnikelse å definere denne farkosten som en småbåt. På dette lekeområdet skjer det for øvrig en rivende utvikling. Se link