Ikke lenger farlig å bo i rød støysone? T.h. Morten Wasstøl, avdelingsdirektør Byutvikling i Oslos plan- og bygningsetat. Foto Pål Jensen
I indre Oslo er det foreslått omfattende fortetting i rød støysone pga. landets beste kollektivdekning og dessuten mange reisemål innen gang- og sykkelavstand. Dette var tema for Støyforenigens møte 19. august, som samlet fullt hus tross sen innbydelse.
Morten Wasstøl, avdelingsdirektør Byutvikling i Oslos plan- og bygningsetat, begrunnet forslaget i sitt foredrag, mens Støyforeningens planekspert Steven Gersh advarte mot mulige følger av fortetting i rød sone. Det ble orientert om Statens vegvesens innsigelser mot Kommuneplan 2030,spesielt det foreslåtte omfanget av dispensasjon fra T-1442. Planlegger Tore Syvert Haga pekte på den store risikoen for at reguleringsplaners gode intensjoner fordunstet i møte med virkeligheten i den enkelte byggesak. Ulf Winther og Pål Jensen foreslo tiltak for å krympe de røde og gule sonene – som lavere fartsgrenser, støysvak asfalt og elektrifisering av busser, kommunale kjøretøy og annen transport. Foredrag på og filmer fra møtet.