Elbusser støyer langt mindre enn eksosbusser, iallfall ved hastigheter opp til ca. 65 km/t. En økning på 10 dBA tilsvarer en tidobling av lydtrykket. Målingene gjelder maksstøy ved passering 50 fot (ca. 16 m) unna. Batteribusser ligger trolig nær trolleybusser i støynivå. 40 mph er ca. 65 km/t. Ill. fra rapporten.
Den som har hørt en elbuss, vet at den støyer langt mindre enn en dieselbuss – iallfall i bytrafikken. Forskjellen er større enn for personbiler. Forskjellen mellom dieselbusser på den ene siden og gassbusser og hybridbusser på den annen er mindre. Begge deler bekreftes av målinger utført i USA.
Ved 48 km/t støyer en dieselbuss i gjennomsnitt ca. 10 dBA mer enn en trolleybuss, dvs. at én dieselbuss støyer like mye som ti trolleybusser. Ved høyere hastigheter reduseres forskjellen, men ved ca. 65 km/t støyer dieselbussen fortsatt ca. 5 dBA mer, eller ca. 3 ganger så mye.
Forskjellen er større enn for personbiler. Støy fra biler og busser utgjøres av
- Motorstøy.
- Støy fra klimaanlegg.
- Dekkstøy.
- Støy fra «fiskestangen» og kontaktledningen (trolleybusser) – men den har sjelden særlig betydning.
- Vindsus (støy pga. luftmotstand) – som neppe har noen betydning ved hastigheter som er aktuelle for busser.
For eksosbiler dominerer dekkstøyen ved hastigheter på 30-40 km/t og mer. For eksosbusser har motorstøyen relativt større betydning. For elkjøretøy består motorstøyen gjerne av en summetone som med få unntak er langt mer støysvak enn brummingen fra en forbrenningsmotor. Generelt er derfor dekkstøyen relativt sterkere for elkjøretøy enn for eksoskjøretøy, og den dominerer mer på våt enn på tørr veibane, og mer på betong og grov asfalt enn på glattere, nylagt asfalt eller støysvak asfalt. For stillestående elkjøretøy dominerer viftesus fra evt. klimaanlegg.
Dekkstøy er lettere å støyskjerme enn motorstøy. Dette skyldes både at dekkstøyen er mer høyfrekvent og at den opptår på bakken. Derfor er støyskjerming trolig mer effektiv mot elbusser enn mot eksosbusser.