Brekke & Strand Akustikk AS (BSA) har kartlagt støyen langs store deler av T-bane- og trikkenettet i Oslo. Og langs Ekebergbanen konstaterte de at oppgradering og montering av skinnelivsblokker ikke gav mindre støy. Ved målinger i en krapp kurve hadde støyen økt kraftig. Dette tilskrives skinneskrik, og frekvensdiagrammene viser at det vesentlig er SL95, «Italiatrikkene», som skriker. Skinnesmøring hjalp riktignok en god del – en stund. På en rett strekning var støyen omtrent uendret. Skinnelivsblokkene har ikke hatt vesentlig effekt.
Ekebergbanen: Mer kurvestøy etter oppgradering
Ekebergbanen: Mer kurvestøy etter oppgradering
«Italiatrikkenes» feberkurve
Støy i krapp kurve. Venstre graf SL79, høyre graf SL95. Frekvensfordeling, med høye frekvenser til høyre i hver graf. Pilene er inntegnet av oss og antyder kurveskrik. En økning på 10 dB (skalaen til venstre) tilsvarer ti ganger så høyt lydtrykknivå i vedkommende frekvensområde. Kilde: Brekke & Strand.