Droner gir mye støyplager pr. desibel
På støykonferansen redegjorde en representant for Samferdelsdepartementet for regjeringens dronestrategi. Regjeringen vil bl.a. heve dronekompetansen, inkl. «Utrede støy fra droner nærmere og se på hvilke konsekvenser denne type støy kan medføre for naturmiljø og friluftsliv.»
Samtidig viser en NASA-undersøkelse at droner gir mer støyplager pr. desibel enn all trafikkstøy.
Mer.
Hvorfor mer støyplager pr. desibel?
En drone – iallfall en smådrone på under 2,5 kg – støyer langt mindre enn en bil. Enkle støymålinger viser at Phantom-droner i prisklassen kr 5000–15 000 støyer 72–76 dBA på 1 m hold, målt på et sted med en del refleksjoner. Dette tilsvarer antagelig ca. 60 dBA på 3 m, målt i frittfelt (dvs. uten noen form for refleksjoner, f.eks. hvis dronen passerer rett over deg på en åpen slette). Men ifølge NASA-forskning oppfattes dronestøy som mer plagsom enn all trafikkstøy ved samme lydstyrke. De mener en mulig forklaring kan være at vi ikke er blitt vant til dronestøyen, mens vi er svært vant til bilstøy, Vi ser to andre mulige forklaringer (som ikke utelukker den ovenfor):
- Dronestøyen oppfattes kanskje som mer skremmende fordi den kommer ovenfra. Vi er mer vant til støy som kommer fra sidene. Også vanlig flystøy oppfattes som mer plagsom enn veitrafikkstøy med samme dBA-nivå, noe som også gjenspeiler seg i regelverket.
- Dronestøyen kan virke litt skremmende fordi den minner om summingen fra visse insekter mange ikke liker nærkontakt med (ordet drone, opprinnelig om hannbier og i noen språk også om hannveps, skyldes nettopp summetonen fra disse insektene).
Mer:
Regjeringens dronestrategi
Om NASAs undersøkelse