Dieseljuks gir 5000 dødsfall hvert år i Europa
Dieseljuks gir 5000 dødsfall hvert år i Europa
Oppdatert :18 sep 2017
eksos17

Hvert år får 5000 europeere forkortet livet fordi dieselbiler slipper ut mer enn det de ble godkjent for. Bilbransjen snakker ikke lenger om «miljødiesel». Foto Rex/ Shutterstock.

Det begynner å bli en stund siden bilbransjen snakket om «miljødiesel». Hvert år får 5000 europeere forkortet livet fordi dieselbiler slipper ut mer enn det de ble godkjent for. Det skyldes særlig at vi puster inn nitrogenoksider (NOx) som kommer ut av eksosrørene. NOx er giftig, selv i lave konsentrasjoner, ifølge Sintef-forsker Mario Ditaranto. Gassene dannes ved at nitrogen og oksygen reagerer med hverandre under forbrenning ved høye temperaturer, som i en bilmotor.
 I tillegg gjør trafikkstøyen at minst en million friske leveår hvert år går tapt i EU og Vest-Europa, viser en rapport fra WHO Europe. Det er riktignok en forskjell på lette og tunge biler: Strengere krav gjør at en ny buss eller lastebil slipper ut mindre giftig NOx enn en ny dieselpersonbil – selv om tungvekterne støyer langt mer. I virkeligheten virker støy og eksos sammen om å skape uhelse, sykdom og for tidlig død.

Mer om dieseljukset.

WHO-rapporten

Diesel-personbiler slipper ut ti ganger så mye NOx som busser og lastebiler 

Still oss et spørsmål!

Lurer du på noe? Sjekk våre Ofte stilte Spørsmål, eller send inn spørsmålet ditt her.

Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg så snart vi kan