Støysvake trikker, som i Bergen, bidrar til å krympe støysoner. Trikken i Oslo (til høyre) har stort forbedringspotensiale. Fotos Pål Jensen.
I Oslo tillates boligbygging i rød støysone ved kollektivknutepunkter, f.eks. nær E18-motorveien ved Vækerø. På byråkratnorsk kalles dette «opprettelse av avvikssoner». I praksis er det en oppskrift på fremtidige helseskader og støyforslumming, desto mer hvis en bygger studentboliger med slapper krav krav til støyisolasjon som i TEK 17. Hvis en først skal tillate bygging i rød sone, bør isolasjonskravene heller skjerpes i forhold til minstekravene.
Det er svært viktig å utnytte arealene ved kollektivknutepunktene – Majorstuen, Helsfyr, Brynseng, Hauketo osv. Men en rekke tiltak kan krympe støysonene, bl.a.:
- Støysvak asfalt.
- Støysvake bildekk, med forbud mot piggdekk.
- Lavere fartsgrenser.
- Lavutslippssoner.
- Elektrifisering av transport, særlig tungtransport. Mest aktuelt på kort sikt er elektriske bybusser og renovasjonsbiler.
- Mer støysvake trikker og T-banevogner. Særlig trikken har et stort forbedringspotensial når Oslo får nye trikker om få år.
- Det store Under – med nye jernbane- og T-banetunneler, lokk over veier osv. forsvinner mye støy fra overflatetrafikk.