Det spørsmålet reises på Ljudmiljöcentrums symposium i Stockholm 20. oktober. Foranledningen er at regjeringen har vedtatt en forskrift (Förordningen (2015:216) om trafikbuller vid bostadsbyggnader) som tillater betydelig mer veitrafikkstøy og flystøy enn før – og dessuten mer nattlig trafikkstøy. På symposiet dokumenteres helsevirkningen av trafikkstøy i lys av nye forskningsresultater. Mer!
Høyere grenseverdier, mange «bør», og mer tillatt støy i småleiligheter
Som vår hjemlige retningslinje for behandling av støy i arealplanlegging, T-1442 http://www.regjeringen.no/pages/37952459/T-1442_2012.pdf inneholder regjeringens trykksak mange «bør»-er, ingen «skal» eller «må». Men grensene er stort sett høyere enn for gul sone i vår T-1442. For veitrafikk er de ca. 2½ dBA høyere (en økning på 3 dBA tilsvarer en fordobling av lydtrykket), mest hvis nattestøyen er høyere enn det som er typisk for veitrafikk – og for flytrafikk 3 dBA høyere. For jernbaner, T-baner og bybaner er grensen derimot ca. ½ dBA lavere med normal trafikkfordeling. Men i tillegg godtas 5 dBA høyere støy fra vei- og banetrafikk hvis boligen er på høyst 35 m². En økning på 5 dBA tilsvarer en tredobling av trafikkmengden.
Mer om symposiet
Forordning-om-trafikbuller-vid-bostadsbyggnader