Nyheter
Mer motordur i norsk natur
Oppdatert : 19 april 2017
catskiing

«Catskiing», her i Colorado. I Nord-Amerika er denne formen for friluftsliv ganske vanlig. I Norge er den uønsket blant folk flest – men ikke av regjeringen.

Regjeringen vil tillate «catskiing», beltevogner som trekker skiløpere opp på fjellet. I Nord-Amerika er denne spesielle formen for friluftsliv svært utbredt etter at Breckenridge i det fjellrike Colorado tidlig ble et kraftsenter.

     – Nok en gang åpner regjeringen for endringer i motorferdselloven. Nå er det catskiing som skal prøves ut. I Europa er det kun Makedonia og Italia – og nå Norge, som tillater en slik type motortransport av skiløpere opp på fjelltopper. Å tillate catskiing medfører økt trafikk og støy, og vil gå på bekostning av naturopplevelsen og friluftslivet i norske vinterfjell. Muligheten til å oppleve stille natur er blant de viktigste årsakene til at vi søker ut i naturen. Vi vet også at flertallet av nordmenn ikke ønsker mer motorisert ferdsel i norsk natur, sier Siri Meland, fagsjef i Norsk Friluftsliv.
 Med dette går regjeringen på tvers av faglige råd og motoriserer nok en arena som bygger folkehelsen i Norge.

Les Norsk Friluftslivs høringsuttalelse i saken.

Hvor mye støyer en beltevogn?

EU: Over 120 mill. antas å ha helseskadelig støy
Oppdatert : 05 april 2017
støy-brussel

Over 120 mill. av EUs ca. 510 mill. innbyggere antas å være utsatt for helseskadelig støy. Alt i 2002 lanserte EU et støydirektiv, som også gjelder i EØS-land som Norge. Det krevde strategisk kartlegging av de største støykildene (de mest trafikkerte veiene, jernbanene, flyplassene osv.). I Norge har således Statens vegvesen, Avinor m.fl. utarbeidet flere støykart (støysonekart), og Miljøverndepartementet har laget en retningslinje for behandling av støy i arealplanlegging (T-1422), samt en veileder (M-128) på 344 sider. Hittil har dette ikke hatt noen særlig hørbar virkning. Iallfall har antall plagede av veitrafikkstøy vist rekordvekst.

Mandag 24. april arrangeres konferansen Noise in Europe i Brussel. Bl.a. skal WHO (Verdens Heleorganisqasjon) fremlegge de nyeste forskningsresultatene om helsevirkninger av støy.

Mer http://www.euconf.eu/noise-conference/index.html

T-1442, Miljøverndepartementets retningslinje for behandling av støy i arealplanlegging

Dronestøy i naturrservat: 33 800 i bot
Oppdatert : 05 april 2017
smålom-drone

Til venstre smålom (foto Wikimedia Commons). Også dronen i midten kan påtreffes i naturreservater (foto Hornissenschutz), mens dronen til høyre ikke hører hjemme der (foto Wikimedia Commons).

En mann fra Uppsala er idømt en bot på 33 800 svenske (ca. 32 300 norske) kroner for gjentatte ganger å sende en støyende drone over naturreservatet Knuthöjdsmossen, som er berømt for sitt rike fugleliv. Mannen hadde plassert seg nær et reir av smålom, for så å sende ut dronen for å fotografere.
Bestanden av smålom I Sverige er anslått til 1300–1900 par. Den har lenge vært avtagende, så fuglen regnes som nær truet.
Mer.

Bygging i rød sone? Mulig å redusere støysoner
Oppdatert : 12 april 2017
trikker

Støysvake trikker, som i Bergen, bidrar til å krympe støysoner. Trikken i Oslo (til høyre) har stort forbedringspotensiale. Fotos Pål Jensen.

I Oslo tillates boligbygging i rød støysone ved kollektivknutepunkter, f.eks. nær E18-motorveien ved Vækerø. På byråkratnorsk kalles dette «opprettelse av avvikssoner». I praksis er det en oppskrift på fremtidige helseskader og støyforslumming, desto mer hvis en bygger studentboliger med slapper krav krav til støyisolasjon som i TEK 17. Hvis en først skal tillate bygging i rød sone, bør isolasjonskravene heller skjerpes i forhold til minstekravene.

Det er svært viktig å utnytte arealene ved kollektivknutepunktene – Majorstuen, Helsfyr, Brynseng, Hauketo osv. Men en rekke tiltak kan krympe støysonene, bl.a.:

  • Støysvak asfalt.
  • Støysvake bildekk, med forbud mot piggdekk.
  • Lavere fartsgrenser.
  • Lavutslippssoner.
  • Elektrifisering av transport, særlig tungtransport. Mest aktuelt på kort sikt er elektriske bybusser og renovasjonsbiler.
  • Mer støysvake trikker og T-banevogner. Særlig trikken har et stort forbedringspotensial når Oslo får nye trikker om få år.
  • Det store Under – med nye jernbane- og T-banetunneler, lokk over veier osv. forsvinner mye støy fra overflatetrafikk.
Godt besøkt årsmøte 2017. Styret gjenvalgt.
Oppdatert : 13 aug 2017
boher1

Voksende oppslutning om Norsk forening mot støy gjenspeiler dessverre at stadig flere plages av støyen. Fortetting, sammen med slappere støykrav til boliger og manglende satsing på støysvak trafikk, er en bombesikker oppskrift på helseskader og forringet livskvalitet. Foto Pål Jensen.

Flere enn på mange år hadde funnet veien til Oslo Hospital da Norsk forening mot støy avholdt sitt årsmøte tirsdag 28. mars. I tillegg til styre og stab møtte folk som selv i årevis har vært plaget av støy. Zbigniew Solicki fra Lindeberg i Oslo påberopte seg 38 års ansiennitet i så måte. At foreningen kan trenge økt oppslutning, fremgår også av årsberetningen, som mer enn før beskrev selve støyåret 2016, ikke bare foreningens egne aktiviteter. Betegnelsen «Støyåret 2016» er sørgelig velfortjent. Særlig skummel er den voldsomme økningen i antall plagede av veitrafikkstøy, og ikke minst at stadig flere barn utsettes for slik støy. Bare i Oslo gjelder dette 72 000 par små ører.

Styret gjenvalgt

Representantene som var på valg, ble gjenvalgt. I konstituerende styremøte valgte styret styreleder for perioden. Hans Otto Watne ble gjenvalgt som styreleder. Styret for øvrig består av Kristin Sandaker, Ole-Erik Yrvin, Ingunn Milford og Emily Robertson. Tim Hofer og Henrik Steffens fortsetter som vararepresentanter. 

     Årsmøtet valgte å videreføre samme kontingentsatser for 2018 som for inneværendeår. 

Mer om støyåret 2016,

Stillhet – en truet ressurs
Oppdatert : 30 mars 2017
støysk-pelagisk

I 2016 brukte Tromdheim 40 mill. kr på støyskjerming. Denne er en av Norges høyeste, men skal da også beskytte mot en av Norges verste støykilder, E18-motorveien gjennom Asker. Med pelagisk kamuflasje kan slike kladomser gjøres mindre forstyggende. Fotomontasje Pål Jensen.

Støy er helseskadelig og et viktig folkehelseproblem. Samtidig er det et mål å bygge tettere. Hvordan kan vi bygge tett uten at det går ut over folks helse? Så skriver Brit Skjelbred, fylkesmann, Merete Gynnild, seniorrådgiver Miljøvernavdelingen, og Frode Engtrø, ass. fylkeslege, Helse- og sosialavdelingen. Det er bedre å forebygge støyplager enn å løpe etter med avbøtende tiltak, understreker de også. Men det verste er at myndighetene ikke løper, men snegler seg etter med avbøtende tiltak – mener vi.
Hele kronikken på adressa.no.

Høye bølger for vannscooterne
Oppdatert : 29 mars 2017
vannsc2

 

Husk innsuget under, som bør ha en minimumsdybde på 1 m, minner Norges vannscooterforbund om. 

Som nevnt før, viser en meningsmåling at 3 av 4 kommuner ikke ønsker de nye reglene som regjeringen vil innføre for vannscootere – de reglene som miljøvernminister Vidar Helgesen mener ikke er frislipp. I motsetning til Høyre-ministeren frykter Norsk Friluftsliv og NHO Reiseliv – som begge ledes av tidligere fremtredende Høyre-politikere – at dette ikke-frislippet likevel vil øke vannscootertrafikken og innebære en opptrapping av konfliktnivået i skjærgården.

Vellykket HMS-kurs om maskinstøy og hørselsskader
Oppdatert : 28 mars 2017
hør-hms

Frank Beck gjennomgår støy og faren for hørselsskader ved bruk av maskiner og motorredskap. Foto Øystein Rosmer.

Elevene på byggfag og naturbruk fikk et godt innblikk i temaet hørselsskader da de hadde besøk av Frank Beck fra Agder Arbeidsmiljø nylig.
Elevene fikk en gjennomgang av hørselsskader generelt og var med på støymålinger av relevante maskiner som traktor, vinkelsliper, motorsag samt manuell snekkerhammer.

Mer

Still oss et spørsmål!

Lurer du på noe? Sjekk våre Ofte stilte Spørsmål, eller send inn spørsmålet ditt her.

Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg så snart vi kan