Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har sammen med regjerings- og støttepartier i Transportkomiteen lagt frem en NTP som tross sine mange fagre ord, er kjemisk fritt for reell ansvarstaking og konkrete tiltak mot støy.Fra v: Hans Fredrik Grøvan, KrF, Morten Stordalen, FrP, Nikolai Astrup, H, samferdselsminister Solvik-Olsen, Abid Q.Raja, V.
Slik Nasjonal Transportplan 2018-2029 fremstår i dag, vil den føre til at antall støyplagete mennesker i Norge øker med ytterligere 500 000 nordmenn, til minst 2,5 millioner støyplagete nordmenn i 2029, 2500 mennesker vil ha lidd en for tidlig død som følge av støy (premature deaths) , og totale samfunnskostnader som følge av støy vil utgjøre 150 - 170 milliarder kroner for planperioden. Stortinget har tidligere vedtatt nasjonale mål om støyreduksjon. SSB leverte i desember en rapport som viser at tross målsettingen har antall støyplagete i Norge økt med 60 %.
Vegtrafikken er den største permanente folkehelserisiko i Norge - en direkte følge av den støy- og luftforurensing som trafikken påfører. Derfor har NTP 2018 - 2029 store og farlige mangler som bør rettes, uttalte Norsk forening mot støy i en høring i Stortingets Transportkomite 25. april.