Nyheter
Norske og internasjonale foredragsholdere på Støykonferansen 2017
Oppdatert : 14 aug 2017
Skjermbilde 2017-08-14 05.12.29

Digitalt til stede, Forskningsjef Mette Sørensen, Det danske kreftregisteret, redegjorde via Skype for de nyeste funnene som knytter trafikkstøy sterkere sammen med økt risiko for flere former for kreft. 

80 deltakere på Støykonferansen 2017 fikk et variert program med internasjonalt ledende fagpersoner såvel som viktige norske samfunnsaktører. Styremedlem Kristin Sandaker åpnet konferansen. Forskningssjef Mette Sørensen, orienterte fra  København via Skype om forskning som leverte ytterligere indikasjoner på sammenheng mellom støy og alvorlig sykdom. Programdirektør for WHOs evaluering av de europeiske støyregelverket, dr. Dorota Jarosinska,  presenterte WHOs foreløpige konklusjoner og det videre arbeidet med å fastsette nye europeiske støyretningslinjer. Stortingsrepresentant Per Olaf Lundteigen fortalte om grunnlovsforslaget som skal sikre retten til sunne lydmiljøer som en del av allemannsretten. Trond Maag, ledende europeisk soundscape spesialist tok oss på lydvandring i Oslo. Forsamlingen fikk også kjenne på spørsmålet om det var relevant å anlegge sak mot myndighetene for å sikre at retten til sunne lydmiljøer blir tatt vare på.

Stille om støy i partienes valgprogram 2017!!!
Oppdatert : 14 aug 2017
Skjermbilde 2017-05-16 14.59.42

Fornektelse? Berøringsangst? Ikke se, ikke høre, ikke snakke om støy - det er med noen få  unntak hovedtrekket ved partienes valgprogram. (foto: Wikimeda Commons)

Om du tror at de politiske partiene bryr seg om støyproblemet så tar du kanskje feil. I hvert fall om vi skal dømme etter de politiske valgprogrammene. Trass i at det er veldokumentert at vårt samfunn har massive støyutfordringer, 2 millioner nordmenn er støyplaget (jfr. SSB i des. 16) og bor i et så støyende område at det på sikt kan skade helsen, forkorte levealder og  svekke barns kognitive evner og redusere deres livsutsikter. Støy er den miljøforurensning som plager flest mennesker! 
      Det hører med til allmennretten å ha luft og omgivelser uten støy og annen forurensning. Men den politiske fortrengning preger partiprogrammene. Vi har sett på programmene til ni partier. Kun tre nevner støy! På tilsammen 1014 programsider nevnes ordet klima ca 800 ganger, mens støy nevnes til sammen 8 ganger, av kun tre partier. Vil du vite hvilke tre partier som bryr seg om støy? 

Lærerike glimt fra den europiske støykonferansen
Oppdatert : 14 aug 2017
Skjermbilde 2017-08-09 22.03.24

"Støy gjør så mye skade på helse og samfunn at 1 euro investert i støytiltak gir 29 euro i samfunnsgevinst", uttalte EUs generaldirektør for miljø, Daniel Calleja på fagkonferansen "Noise in Europe" der  Europas samlede ekspertise møtte de europeiske mymdighetene for å drøfte støyutfordringene. Han fikk sterk støtte fra EUs generaldirektør for helse, John Ryan som også advarte om at  helsekonksekvensene av støy ville bli en stadig større byrde for helsevesenets økonomi og kapasitet. 

Foreldet trafikksikkerhetsmelding
Oppdatert : 14 aug 2017
Skjermbilde 2017-08-14 02.42.03

Den største faren ved biltrafikk kommer gjennom luften i form av helsefarlig luftforurensing og støyforurensing. En melding om sikkerhet fra trafikk bør også behandle at veitrafikk utgjør vår største permanente helserisiko.

Norge har en utfordring med helsefarlig støy! Snart 2 millioner nordmenn bor i områder med mer enn 55 dBA. Det aller meste av støyen kommer fra veitrafikken! For dem som bor i gul støysone eller det som verre er, betyr støyen at de utsettes for en risiko for et kortere livsløp (premature death) på grunn av støy. 70-80 % av Oslos befolkning bor i et slikt miljø. Totalt er det ca 2 millioner mennesker i Norge som eksponeres for den helserisikoen som støyforurensing medfører. Siden det er så godt dokumentert at støy kan forkorte livet, er det umulig å behandle temaet sikkerhet fra trafikk uten å drøfte den permanente folkehelserisiko trafikken representerer i tillegg til trafikkulykker.  Denne forurensingen  påfører menneske en slitasje som medfører mer sykdom og død enn den direkte konsekvensen av trafikkulykker.  Derfor ba Støyforeningen Transportkomiteen bestille en melding og en plan for å redusere skadene av forurensing fra vei.

10 råd om støy til deg som skal kjøpe bolig
Oppdatert : 14 aug 2017
Skjermbilde 2017-08-09 22.19.42

Kjøp av egen bolig er for svært mange den største investeringen de gjør i livet. Trass i at  mange undersøkelser viser at støyforholdene ved egen bolig er en av de viktigste faktorene for å trives, er det likevel mange som ikke undersøker godt nok støysituasjonen når de skal velge drømmeboligen. Det er ikke alltid lett å utbedre støysvakheter, det er bedre å være føre var så man unngår å få et støyproblem med på kjøpet. Støyforeningen får mange spørsmål om slike problemer. Derfor legger vi ut 10 støyråd til boligkjøpere.

Lar barna bære risikoen
Oppdatert : 14 aug 2017
Skjermbilde 2017-08-08 07.50.37

Støyretningslinjen T-1442 til plan- og bygningsloven, og dessuten Miljødepartementets 340 siders lange veileder til denne forskriften, sier klart fra at selv om et forslag til regulering ligger innenfor grensen for tillatt støynivå, vil likevel 15-20 % av beboerne oppleve støyen plagsom. Antallet barn og unge som bor i influensområdet til det planlagte beredskapssenteret på Taraldrud utgjør ca  4000. Selv ved "oppfyllelse" av støygrensene for skytestøy, vil likevel 600-800 barn være sterkt plaget av støyen!

Stortinget har de senere årene vedtatt en god del forpliktelser om å ta hensyn til barn og unges behov. På bakgrunn av det virker planen for Taraldrud svært ufullstendig i vurderingen av konsekvensene for barn og unge. Den oppfyller heller ikke kravet om å fremvise et støysonekart for den samlede støyen fra beredskapssenteret. Støysonene som vil vise summen av støy fra beredskapssenteret vil nødvendigvis kunne bli større enn støysonen fra én av hovedkildene. 

Støyforeningen oppdaterer veiledning om skytebanestøy
Oppdatert : 13 aug 2017
Skjermbilde 2017-08-11 08.48.07

Informasjon om skytestøy er i skuddet for tiden. Norsk forening mot støy får mange henvendelser om slike saker. Vi har også målt støy ved enkelte slike baner, og i en nabohage målt støy på 96,2 LCE, og spissbelastning på hele 137db! Ikke så rart at stadig fler interesserer seg for hvilke rettigheter man har i forhold til skytestøy, og hvor grensene for støy skal settes. 
     I forbindelse med den økte interessen fra folk flest har vi oppdatert vårt generelle informasjonsnotat om skytestøy. Notatet kan lastes ned som pdf.fil. på vår nettside. 

Taraldrud (og andre steder som overflys av politihelikoptere): De nye gir 5 dBA mer støy
Oppdatert : 09 aug 2017
heli-begge

Nytt og gammelt, henholdsvis AW169 fra Leonardo Helicopters, og EC135 fra Eurocopters (nå Airbus). Foto Wikipedia.

Regjeringen har vedtatt at politiet skal kjøpe tre helikoptere av typen AW169 fra Leonardo Helicopters. Disse er større og tyngre enn dagens to Eurocopter EC 135, og ytelsen er ca. 50 % høyere. AW169 støyer ikke mer ved avgang, men støynivået ved overflyvning er 5 dBA høyere. Dette fremgår av opplysninger fra EASA (European Aviation Safety Agency). Det tilsvarer at ett AW169 støyer like mye som tre EC135 ved overflyvning, eller at et AW169 ved overflyvning i 850 m høyde støyer like mye som et EC135 ca. 500 m over deg. Vi finner ingen god forklaring for dette på Leonardo Helicopters’ nettsider eller i deres pressemeldinger, men en årsak er kanskje at halerotoren på EC135 har en fenestron, en sylilder som omslutter rotoren.

Støy fra AW169 

Støy fra EC135.

Still oss et spørsmål!

Lurer du på noe? Sjekk våre Ofte stilte Spørsmål, eller send inn spørsmålet ditt her.

Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg så snart vi kan