Nyheter
Støyforeningen oppdaterer veiledning om skytebanestøy
Oppdatert : 13 aug 2017
Skjermbilde 2017-08-11 08.48.07

Informasjon om skytestøy er i skuddet for tiden. Norsk forening mot støy får mange henvendelser om slike saker. Vi har også målt støy ved enkelte slike baner, og i en nabohage målt støy på 96,2 LCE, og spissbelastning på hele 137db! Ikke så rart at stadig fler interesserer seg for hvilke rettigheter man har i forhold til skytestøy, og hvor grensene for støy skal settes. 
     I forbindelse med den økte interessen fra folk flest har vi oppdatert vårt generelle informasjonsnotat om skytestøy. Notatet kan lastes ned som pdf.fil. på vår nettside. 

Taraldrud (og andre steder som overflys av politihelikoptere): De nye gir 5 dBA mer støy
Oppdatert : 09 aug 2017
heli-begge

Nytt og gammelt, henholdsvis AW169 fra Leonardo Helicopters, og EC135 fra Eurocopters (nå Airbus). Foto Wikipedia.

Regjeringen har vedtatt at politiet skal kjøpe tre helikoptere av typen AW169 fra Leonardo Helicopters. Disse er større og tyngre enn dagens to Eurocopter EC 135, og ytelsen er ca. 50 % høyere. AW169 støyer ikke mer ved avgang, men støynivået ved overflyvning er 5 dBA høyere. Dette fremgår av opplysninger fra EASA (European Aviation Safety Agency). Det tilsvarer at ett AW169 støyer like mye som tre EC135 ved overflyvning, eller at et AW169 ved overflyvning i 850 m høyde støyer like mye som et EC135 ca. 500 m over deg. Vi finner ingen god forklaring for dette på Leonardo Helicopters’ nettsider eller i deres pressemeldinger, men en årsak er kanskje at halerotoren på EC135 har en fenestron, en sylilder som omslutter rotoren.

Støy fra AW169 

Støy fra EC135.

Sverige tillater mer veitrafikkstøy ved fasade
Oppdatert : 09 aug 2017
bilvåt

Sverige tillater fra 1. juli tre ganger så mye veitrafikkstøy (5 dBA mer) ved fasader. Beregninger av veitrafikkstøy gjelder for tørt sommerføre. Våt bane gir betydelig mer støy – men for fuglebad av virkelig klasse oppveies noe av dette ved at farten senkes. Foto Pål Jensen

Fra og med 1. juli er støygrensene for veitrafikkstøy ved fasade blitt 5 dBA slappere. For boliger <35 m² tillates opptil 65 dBA; for større boliger er grensen 60 dBA. 5 dBA slappere krav tilsvarer tre ganger så mye biltrafikk, forutsatt samme støy pr. bil. Hensikten er å lette boligbygging i «trafikkintensive» strøk.
Mer.

Taraldrud gir omfattende støyforurensing
Oppdatert : 27 juni 2017
Skjermbilde 2017-06-27 12.45.14

Aktiviteter tilknyttet til Taraldrud beredskapssenter gir dramatisk svekking av lydmiljøet i boområder og friluftsområder, og tar nattesøvnen fra folk.       Ill. fra reguleringsplanen.  

Nasjonale planretningslinjer sier at barns behov skal tas særlig hensyn til i plansaker.  Reguleringsplanen for Taraldrud beredskapssenter er nettopp en slik sak der en offentlig tiltakshaver bør ta et slikt særlig ansvar. Støyinfluensområdet fra det planlagte beredskapssenteret berører det omkringliggende, stille naturområdet i en stor omkrets i tillegg til skoler, barnehager og boligområder. I tillegg til skyting og granateksplosjoner, truer støy fra  helikoptertrafikken med å vekke titusenvis av mennesker flere ganger om natten. Les mer om Støyforeningens høringsuttalelse.

Støykonferansen 2017- Støy, fortetting, helserisiko, og vern mot støy
Oppdatert : 11 juni 2017
Skjermbilde 2017-06-11 22.12.33

På konferansen kan du blant annet høre disse.

Sted: Oslo kongressenter, Møterom Forum, Youngs gt. 21 (Youngstorget), 0181 Oslo 

Dato: Tirsdag 13. juni. Kl. 09.00 til 15.30    Arrangør: Norsk forening mot støy

Kontaktperson for påmelding: Steven Gersh/Ulf Winther, Telefon: 22 87 04 20

påmelding til epost: post@stoyforeningen.no

Merk påmeldingen: Konferansen Støy, helse og vern mot støy

Gratis adgang.  Påmelding av hensyn til lunsj og annen enkel servering.

Se hele programmet.

– Noe helt annet
Oppdatert : 24 mai 2017
vannsc-svaner

Vannscootere er noe helt annet, skriver politisk redaktør Trine Eilertsen i Aftenposten. Det syns nok svanene også.

Vannscooterkjøreren som dukker opp senere på dagen, skal ikke noe sted. Han skal kjøre i ring rundt holmen, og han skal kjøre i ring rundt seg selv for å treffe sine egne bølger. Støyende. Raskt. Uforutsigbart. Så skriver Trine Eilertsen, politisk redaktør i Aftenposten

Varmepumper i nesten halvparten av eneboliger og småhus
Oppdatert : 07 juni 2017
vp-arhaug3

Innkassing gir en viss støydemping. Foto Jan Arhuag.

Stadig flere installerer varmepumper, og NOVAP – Norsk Varmepumpeforening – anslår at 40–50 % av alle norske eneboliger og småhus er oppvarmet av en eller annen varmepumpeteknologi. Enova støtter installering av alle slags varmepumper – unntatt luft/luft-varmepumper, som gjerne er billigere og mindre effektive enn de andre. Varmepumpen er utvilsomt en genial oppfinnelse. Men hvor mye av miljøgevinsten for varmepumpene går bort ved at folk i stedet hever innetemperaturen (også i rom som ikke er i bruk) og sløser med varmtvannet?

     Helt sikkert er det at varmepumpebølgen ikke har gått upåaktet hen blant støyplagede naboer. For selv om det kreves autorisasjon for å montere en varmepumpe, omfatter autorisasjonen bare et F-gass-sertifikat, ikke krav til kunnskaper om støy.

Mer.

Ikke bare støyhelvete: Vannscootere kan møte regelkaos
Oppdatert : 19 mai 2017
Skjermbilde 2017-05-19 09.08.24

BT: NRK Telemark melder om om ordføreropprør mot departementets skroting av vannscooterregelverket.

   Når godværet kommer er vannscootersesongen i gang. Kommunene skal jobbe raskt dersom de skal ha på plass et lokalt regelverk for vannscootere, slik som meldingen fra Klima- og miljødepartementet legger opp til.  I mediene varsles ordføreropprør mot departementets oppheving av vannscooterregelverket.

Still oss et spørsmål!

Lurer du på noe? Sjekk våre Ofte stilte Spørsmål, eller send inn spørsmålet ditt her.

Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg så snart vi kan