Nyheter
Luftambulansen velger mer støysvakt
Oppdatert : 07 sep 2017
heli-h135t3

Airbus H135T3 er blant de mer støysvake. Ill. Airbus.

Norsk luftambulanse har fløyet hjem det første av syv Airbus-helikoptre H135T3. De kan fly lengre, tyngre og i dårligere vær enn forgjerngerne. Og om de ikke er akkurat lydløse, er de blant de mest støysvake i sin klasse. Ved valget av nytt politihelikopter tapte en slektning av disse, H145, mot det mer støyende AW169 fra Leonardo Helicopters.

Mer

Hele Groruddalen som avvikssone?
Oppdatert : 06 sep 2017
støykart-grorudd

Støykart for Groruddalen

Hvis Groruddalen i Oslo skilles ut som egen by, blir den Norges 5. største. Og over halvparten har støy i gul eller rød støysone, henholdsvis ca. 50 000 mennesker i gul og 12 000 i rød sone. Hele Groruddalen er vist som avvikssone for støy. De største støykildene er de store motorveiene gjennom dalen, og deler av Ring 3. Også enkelte kommunale veier og jernbane- og T-banestrekninger er betydelige støykilder. Og skal bilkøene fjernes, må E6, Østre Aker vei og Trondheimsveien utvides med henholdsvis 10, 4 og 2 felt. Veiene i andre deler av Oslo-området må utvides tilsvarende. E18-motorveien gjennom Bærum trenger f.eks. ytterligere 10 felt.

     Alt dette fremgår av en rapport Plan Urban har laget for Oslo kommune.

I Sverige: Viktig konferanse om stille områder
Oppdatert : 06 sep 2017
Skjermbilde 2017-09-05 18.56.14

Ljudmiljøcentrum ved Lund Universitet i Skåne inviterer til en konferanse som evaluerer arbeidet med stille områder og formidler ny kunnskap som skal bidra til å bevare og utvikle gode, nye stille områder. Tilgang på områder der vi kan oppleve stillhet, blir stadig viktigere i det mordene samfunnet. I våre største byer med mest støy og lydstimulans, er også behovet og utfordringene størst for myndighetene til å tilrettelegge for stille områder. EU har siden 2002 oppfordret til å kartlegte stille områder og utarbeide strategier for å bevare disse. Konferansen arrangeres 26. september, er gratis og er også åpen for norske deltakere. For påmelding: Link til Ljudmiljøcentrums nettside.

.     

Støyåret 2016 - fra vondt til verre
Oppdatert : 27 april 2017
Skjermbilde 2017-03-08 kl. 07.53.39

Kombinasjonen av ingen synlig ambisjon om å redusere veistøy og boligpolitikk gjør at antall støyplagede vokser langt mer enn trafikken. Vi trenger skjerpet bruk av T-1442.   

I et oppsummerende tilbakeblikk på 2016 finner vi mange flere negative enn positive trekk som påvirket støysituasjonen i Norge.  2. desember publiserte statistisk sentralbyrå (SSB) oppdaterte beregninger for antall støyplagete i Norge. Tallet har økt til nesten 2 millioner, av en befolkning på 5,25 mill.!  Veksten i antall støyplagete utgjør ca 60% siden den gang Stortinget vedtok å redusere antall støyplagete, med et mål for reduksjon som i dag er nedjustert til 10 %. Trafikken har i samme periode vokst 34%, mindre enn veksten i antall støyplagete . Trist å observere den politiske passiviteten, skriver Norsk forening mot støy i sin årsmelding. 

Taraldrud: Den vanskelige sumstøyen
Oppdatert : 05 sep 2017
taraldrud-heli-kart

Støykart for nattlig helikopterstøy rundt Taraldrud. Kartet ble laget før regjeringen vedtok å kjøpe de mest støyende politihelikoptrene. Ill. Asplan Viak.

I forbindelse med beredskapssentret på Taraldrud har departementet bestilt og fått utført to KU-er (konsekvensutredninger) om støy. Den ene, om helikopterstøy, er utført av SINTEF v/Truls Berge. Det burde borge for kvalitet, men KU-en ble skrevet før det ble kjent at departementet valgte den mest støyende helikoptertypen.

Den andre, ved Asplan Viak, gjelder støy fra skyte- og treningsaktiviteter (hvori opptatt treningsbang). Begge KU-ene omfatter støykart. Men noe sumstøy-kart – samlet støy fra skyting, treningsbang og helikoptere – finnes ikke.

Men aksjonistene har oppnådd noe

KU for støy fra skyting og treningsbang 

Helikopterstøy-KU

Heathrow: Omtanken for nattesøvnen
Oppdatert : 05 sep 2017
fly-sleep

Med utdeling av disse til ansatte har Heathrow-administrasjonens omtanke for nattesøvnen nådd et høydepunkt. Det eneste som gjenstår er at de også foretar en liten justering av nattflyvningen, ved at de avvikler denne delen av flytrafikken før kl. 2300 og etter kl. 0700. Takk til John Stewart i HACAN

Trafikkstøy i Sverige: De gir og tar
Oppdatert : 31 aug 2017
ntp-sverige

I sitt forslag til nasjonal transportplan 2018–2029 går Trafikverket inn for å halvere antall mennesker utsatt for trafikkstøy over anbefalte grenseverdier innen 2030, regnet i foirhold til 2015. Men 11. mai 2017 vedtok regjeringen å heve disse grenseverdiene – fra 60 til 65 dBA for boliger under 35 m², og fra 55 til 60 dBA for større boliger. Det fremgår ikke av NTP-en om Trafikverket har inkludert denne hevelsen i regnestykkene. Helt sikkert er det at i Sverige risikerer du en støystraff på 5 dBA hvis du bor i en liten leilighet. 5 dBA mer tilsvarer tre ganger så stor biltrafikk.

Forslaget til nasjonal transportplan 

Vannscootere støyer mer enn tillatt
Oppdatert : 24 aug 2017
vannsc5

Ved hopp og sprett hopper også støynivået i været. Med vanlige fritidsbåter er slik kjøring forholdsvis sjelden. Vi kjenner riktignok til en båtfører på Vannsjø som forsøkte å hoppe over en annen båt, men forsøket førte ikke frem.

NRK har sjekket støyen fra en vannscooter og sammenlignet med en vanlig båt med påhengsmotor. I teorien støyer de to like mye ved samme fart. Men i praksis kan de ikke sammenlignes helt. Regjeringen skrev selv dette i høringsbrevet til forskrift om vannscooterbruk i 2013:
«Støy fra vannscootere oppleves ofte annerledes og mer plagsomt enn støy fra småbåter, selv om de i utgangspunktet kan ha et støynivå som ikke er høyere enn tilsvarende fritidsbåter med samme motorstyrke. Dette skyldes først og fremst måten vannscootere kjøres på – i høy fart, med hurtig akselerasjon, krappe vendinger og hopp. Slik kjøring gir en inntrengende og sjenerende lyd fordi intensiteten i lyden varierer ofte.»
Og selv uten hopping manglet omtalen et soleklart faktum (som også burde være et journalistisk poeng?): Vannscooteren ble målt til 88-89 dB på toppfart mens maks tillatt lydutslipp er 75 db (eller 78 db for tomotors). Mao. en ulovlig og betydelig overskridelse på 10 - 14 dB. Dette tilsvarer samlet tillatt støy fra minst ti vannscootere. Kan hende er overskridelsen enda større avhengig av hvor langt fra måleren farkosten var.
I forhold til disse unevnte faktaene kommer derfor konklusjonen skjevt ut og bør beriktiges.

NRKs faktasjekk

Still oss et spørsmål!

Lurer du på noe? Sjekk våre Ofte stilte Spørsmål, eller send inn spørsmålet ditt her.

Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg så snart vi kan