Batterier er ikke den eneste veien til støysvake busser. På Busworld Europe i Kortrijk, Belgia, lanserte Iveco Bus sine nye trolleybusser. I tillegg til strøm fra kontaktledninger har de nye bussene batterier som kan lades underveis, slik at de også kan kjøre støysvakt og eksosfritt ved strømstans eller på trådløse strekninger. Konsernet har lang erfaring med trolleybusser. De har levert over 800 av dem, hvorav nylig 49 til Bologna i Nord-Italia.
Avinors støykart med dagens (t.v.) og med 3. rullebane i 2030 (t.h.). Stiplede linjer angir støysoner med endrede traseer
Oslo Lufthavns adm.dir., Øyvind Hasaas, håper folk sier hva de mener om 3. rullebane når den nå skal planlegges mer i detalj. Men grunneiere som rammes av det varslede byggeforbudet i støysonene rundt Oslo Lufthavn kan glemme å fremme erstatningskrav.
«Vedtak om midlertidig forbud gir ikke grunnlag for erstatning eller innløsning. Spørsmål om innløsning og erstatning for eiendommer som reguleres til ny tredje rullebane vil først avklares på et senere tidspunkt, normalt ved avtale eller skjønn etter at utbygging er besluttet,» skriver Avinor på sin nettside for Oslo Lufthavn.
Ullensaker kommune vil vedta et midlertidig bygge- og deleforbud i de nye støysonene rundt en mulig 3. rullebane. Forbudet vil gjelde helt til reguleringsplanen for den nye rullebanen er ferdig. Det vil ta minst ett år.
Bt: Styremedlem i Norsk forening mot støy, Ingunn Milford, medlem av foreningens sakkyndige utvalg siden 2003, og i dag leder av akustisk avdeling i Multiconsult, er utnevnt av EU-kommisjonen som foreningens representant i Noise Expert Group.
EU-kommisjonens Directorate General Environment, som er EU-kommisjonens faginstans for miljø, har i et brev kunngjort at Norsk forening mot støy, ved sin representant Ingunn Milford, er utnevnt som nytt medlem av direktoratets ekspertutvalg: Expert Noise Group. Første møte i ekspertgruppen er i slutten av november.
Til venstre AW169, som ble valgt til politihelikopter. Til høyre den mindre støyende EC145 fra Airbus, som ble vraket. Fotos Wikimedia Commons.
Norsk forening mot støy mener konsesjonssøknaden for helikopterplassen på Taraldrud har noen svakheter, bl.a.:
- Oppfyller ikke konsesjonsforskriftens miljøkrav.
- Lovbrudd mht. plan- og bygningsoven.
- Feil inngangsdata ved beregningene i helikopterstøyrapporten. Vi anser det meget alvorlig at søker har unnlatt å rette tidligere påviste feil i helikopterstøyrapporten, og at den opprinnelige rapporten vedlegges konsesjonssøknaden
- uten tilleggskommentar.
Stivner smilet når elbilene får tvangsstøy? Foto Nissan
Fra 2019 tvinges elbiler til å bråke mer ved hastigheter under ca. 20 km/t. I likhet med Norsk forening mot støy er Elbilforeningen kritisk til tvangsstøyen, som går under navnet AVAS De ønsker en så stille bilpark som mulig for å redusere støy. Men Sverre Fuglerud i Blindeforbundet mener hensynet til fotgjengernes sikkerhet må gå foran.
– Man kan ikke kreve at folk skal slutte å gå med hodetelefoner når de er ute og går, bare fordi det er kommet elbiler. Da må man heller finne en annen måte å løse det på, sier Fuglerud til Aftenposten. Det internasjonale blindeforbundet mener stillegående biler bør gi fra seg ekstra lyd helt opp til 50 km/t.
Aftenposten om AVAS
Miljøfartsgrenser i Oslo har ingen miljøvirkning, ifølge en masteroppgave ved NHH i Oslo. Studentene hadde dessuten utforsket at miljøfartsgrensene forårsaket et samfunnsøkonomisk tap på kr 4 millarder, et beløp som senere ble nedjustert til 30 mill. Fartsnivået på miljøfartsgrenseveiene hadde bare gått ned med 5,8 km/t. Samfunnskostnadene ble forklart ved at 60 000 bilister daglig brukte 40 sekunder mer tid på kjøreturen.
NILU (Norsk institutt for luftforskning) har beregnet at miljøfartsgrensene gir mindre svevestøv, og Statens vegvesen støtter NILU. NAF mener derimot at de ikke har noen miljøeffekt og ønsker å bli kvitt dem. 5,8 km/t lavere fart har samme virkning på støyen som om en fjerner 10–20 % av bilene.
Her er resultatene av flere målinger fra USA, under forskjellige forhold. Alle viser at F-35 støyer mer enn F-16. 7 dBA mer tilsvarer mer enn fire ganger så stort lydtrykk, men oppfattes som en fordobling eller snaut det. 24 dBA mer tilsvarer mer enn 100 ganger så høyt lydtrykk og oppfattes trolig som ca. fire ganger så mye. Ved testing i Nederland var forskjellen ikke mer enn 3 dBA, dvs. at F-35 gav maks dobbelt så stort lydtrykk og hørtes litt mer støyende.
Mer om støymålingen i Nederland
«Støy vil ha negativ innvirkning på store friluftsområder av regional verdi, og vil ha særskilt negativ påvirkning for barn og unges bruk av området på dagtid» (Fra konsekvensutredningen) Bilde Stopp Støyen.
På vegne av Stopp Støyen understreker Paal Sjøvall overfor Østlandets Blad bl.a. motsetningene fra brosjyren hvor friluftsliv er omhandlet, i forhold til hva som står i konsekvensutredningen (KU-en). I brosjyren står det «Det vil fortsatt være fullt mulig å bruke friluftsområdene på begge sider av E6 til friluftsliv». Ingenting om støy. I KU-en står det: «Støy vil ha negativ innvirkning på store friluftsområder av regional verdi, og vil ha særskilt negativ påvirkning for barn og unges bruk av området på dagtid».
Sjøvall viser også til formuleringen i brosjyren om at beredskapssenteret ikke vil være farlig for omgivelsene, mens risikoanalysen påpeker at senteret i seg selv er et terrormål.
Sjøvall forteller at Stopp Støyen tilbød sin hjelp til informasjonsbrosjyren, men hørte ingenting fra departementet. Videre reagerer han på opplysningene om at helikoptertraseene mot sør går enten rett sydover langs E6 eller noe mer mot sydvest, uten at det står noe om hva dette innebærer av støy på Oppegård og Greverud.
Mer
Video hvor du kan høre barn, fugler og beredskapssenter i skjønn(?) forening.