Transnova: 15 mill. i støtte til klimavennlig transport
Oppdatert :02 okt 2012

Transnova utlyser 15 mill. kr i støtte til prosjekter som skal bidra til mer klimavennlige transportløsninger. Dette inkluderer overgang til alternative drivstoff,overgang til mer klimavennlige transportformerog redusert transportomfang.

Prosjekter som prioriteres:

• Mulitmodalitet i forbindelse med gods- og persontransport
  • Styrket bruk av kollektive reisemidler
  • Reduert transportomfang
sykl-innfp

Multimodal persontransport med innfartsparkering. Foto Pål Jensen.

Mulitmodalitet i forbindelse med gods- og persontransport. Multimodalitet i en eller annen form er i svært mange tilfeller en forutsetning for å flytte transporter fra person- og godsbil til mer miljø- og energieffektive transportformer. Dette kan for eksempel være omlasting av gods fra vei til bane eller kjøl, eller tilrettelegging for myke trafikanter og innfartsparkering i forbindelse med knutepunkt for kollektivtransport. I praksis er dette imidlertid ofte utfordrende å få til. Søknader fra prosjekter som vil teste ut nye løsninger og spre kunnskap om hvordan man i praksis kan få til gode multimodale løsninger som bidrar til reduserte CO2-utslipp ønskes derfor velkommen.

Styrket bruk av kollektive reisemidler: Med sterk befolkningsvekst i byer og tettsteder og økt reiseaktivitet er det viktig å tilrettelegge for gode kollektive transportløsninger. Transnova kan ikke støtte ordinære driftskostnader til kollektivtransport, men det er mulig å søke støtte til merkostnader knyttet til utprøving av nye driftsopplegg, informasjonssystemer eller annen tilrettelegging for å øke attraktiviteten til kollektive reisemidler

Mer.