Sverige skal utvikle elfly
Oppdatert :04 april 2018
elfly2

T.v..: Modell av et svensk elfly. målestokk 1:5. Foto Klara Andreasson. T.h.: pilotprosjekt. Foto Pipistrel.

Mens markedet og veiene oversvømmes av elbiler, har ikke elflyene tatt av. Så er det da også langt mer krevende å løfte et fly enn å drive en bil, og en liten rekkeviddebom er kjipere for en pilot enn for en bilfører

Men de trenger bare å øke batterienes energitetthet ca. 30 ganger for å elektrifisere flytrafikken. Det vil bare ta 69 år (og enda kortere tid for kortdistanseflyene) hvis de klarer å øke energitettheten 6 % pr. år. Det er altså et lite hvis her. Hittil er elfly-virksomheten begrenset til designstudier, pilotprosjekter, optimistiske uttalelser fra kretsen rundt Avinor og NHO Luftfart – og en sverm av droner. Prosjektet Elise (Elektrisk lufttransport i Sverige) er ment å gi svensk flyindustri en renessanse. I første omgang skal en lage et veikart for hvordan en kan anvende teknologien i Sverige, sier prosjektleder Anders Forslund til Ny Teknik.