Mange tenkte nytt og stemte grønt - men blir det mindre støy av det? Ill. www.mdg.no
Fra MDG-programmet: Antatt virkning på støy
Oslo sentrum innenfor Ring 1 skal være fritt for privatbiler innen 2017: Reduksjon i sentrum
All planlegging av kapasitetsøkende bilveier skal skrinlegges. Dette inkluderer E18 Vestkorridoren. Oslopakke 3 skal reforhandles: Trolig betydelig reduksjon ift. nåværende Oslopakke 3-vedtak
På Ring 3 skal ett felt hver vei omdisponeres til kollektivfelt. Trolig reduksjon.
Forby bruk av dieselbiler i Oslo fra og med neste år på dager hvor det er varslet høy luftforurensing. Reduksjon.
Innføre køprising innenfor bygrensen som et strakstiltak. Usikkert.
Færre parkeringsplasser Reduksjon
Innføre lavutslippsone innenfor Ring 3 fra og med 2016, og trappe dette gradvis opp til et forbud mot fossilbiler innen 2022. Reduksjon
Flere elferger Litt reduksjon
Flere lokaltog Asker-Lillestrøm, flytog bare Oslo S-Gardermoen Neppe store endringer
Forby engangsgriller Ingen virkning.
Miljøpartiet De Grønne fikk 8,1 % av stemmene i Oslo, og stor fremgang også i andre større byer. Men blir det mindre støy av det? Svaret er ja hvis MDGs program blir gjennomført – noe det sikkert ikke blir, men vi har grunn til å tro at politikken vris i grønn retning. Her ser du vår vurdering av MDG-programmets virkning på støyplagene. Tiltakene kan gi betydelig mindre veitrafikkstøy – selv om vi savner kravet om støysvak asfalt.