Støyfri søvn - fordi du fortjener det!
Oppdatert :14 mai 2013

Søvn er viktig for helse og velvære. Og for å beholde et ungt utseende. Kanskje viktigere enn kremer som lover færre rynker. For altfor mange blir søvnen ødelagt av støy. Så kampen mot støy blir samtidig en kamp for helse og utseende.

Trafikk og Mona Lisa3

Ville Mona Lisa vært like vakker og sett like harmonisk ut med Drammensveien som nærmeste nabo? Ville Leonardo da Vinci orket å male henne i alt dette bråket? Neppe.

Forskning dokumenterer at vi trenger uforstyrret søvn for å restituere kropp og sinn. I tillegg vet vi at søvnen er med på å balansere nivåene av hormoner som styrer sultfølelsen. Således kan søvnen altså bidra til å regulere vekten og opprettholde helse og velvære.

Noe som kanskje ikke har kommet like høyt opp på dagsorden, er søvnens betydning for utseendet. Vi teppebombes med skjønnhetstips 24 timer i døgnet, når vi burde sove i 8. Og søvnens bidrag til et vakkert utseende er ofte kun plassert i en liten bisetning. Men vi slår det fast: støy ødelegger søvn. Støy forringer utseende.

God og nok søvn er altså viktig for å restituere kropp og sinn. Dette er noe alle vet. Imidlertid er den gode søvnen også en viktig faktor i hvordan vi ser ut. Huden reparerer seg selv mens vi sover. Nye hudceller kommer til, og gamle forsvinner. Huden glattes ut. Og dette gjelder for alle, uansett alder. Allerede etter noen få netter med støyfri søvn ser man mye yngre ut.

De fleste av oss ønsker vel å beholde et vakkert utseende så lenge som mulig. Og den beste måten å få til dette på, er å få nok søvn. For de aller fleste av oss innebærer det ca. 8 timer.

Albert Einstein sa en gang at han trengte 10 timers søvn for å fungere! Han var kanskje ikke spesielt vakker, men tannhjulene oppe i hodet var godt smurt.

Claudia Schiffer har alltid passet på å få nok søvn, og hun er like blendende vakker nå som for 20 år siden.

God og tilstrekkelig søvn er rett og slett en naturlig del av en sunn livsstil, og det er på tide at vi tar i bruk denne naturlige og gjenbrukbare energikilden.

Utseendet spiller en stor rolle i dag; menn og kvinner bruker milliarder hvert år på kremer, behandlinger og operasjoner med det mål å bedre på sitt eget utseende. Her som på mange andre områder, er det enkle ofte det beste. God søvn og god livskvalitet er avgjørende faktorer for et godt utseende; godt utseende da forstått som fravær av stressrynker, høy skulderføring, amper sinnstilstand m.m.

For at vi skal få en god natts søvn, er det flere faktorer som spiller inn. For eksempel er det viktig at soverommet er i en slik stand at det inviterer til en god natts søvn. Dette innebærer blant annet at det er ryddig der, lett å mørklegge og stille.

Og nettopp det at soverommet er lite utsatt for støy, er kanskje det viktigste her. Og dette gjelder ikke kun om man irriteres over støyen. Det viser seg nemlig at støy har en negativ virkning på helsen selv om man ikke sjeneres av den. Stresshormoner jager rundt i kroppen og blodtrykket stiger til værs uten at man føler det selv. Og stresshormoner og høyt blodtrykk har spisskompetanse når det gjelder å bryte ned både kropp, sinn og utseende.

Grunnen til at vi ikke bevisst sjeneres av støy, er fordi vi er blitt mentalt vant til et visst støynivå i hverdagen. Her er det imidlertid et skille mellom kropp og sinn. Kroppen er nemlig ikke med på notene. Den "fysiske delen" av oss reagerer på støy lenge før vi får en bevisst opplevelse av at støyen er ubehagelig.

Stillhet er skjønnhet. Stillhet er antistøy, antirynker, antialdring. Til kamp mot støyrynkene! Til kamp mot støy som ødelegger søvn og påskynder aldring!

En god natts søvn er nært beslektet med fravær av støy. En god natts søvn gjør deg rett og slett vakrere. Ergo er fravær av støy, eller nærvær av stillhet, den viktigste faktoren for å beholde og bevare et ungdommelig utseende til lang oppe i årene. Dyp søvn frigjør veksthormoner som er essensielle for at huden skal kunne beholde sin tykkelse, spenst og glatthet. I tillegg får du bedre kontroll på vekten, du får en skarpere hjerne og ivaretar av dine kognitive evner lengre. Kroppen får mulighet til å restituere seg, og blir dermed klar for krevende fysiske og mentale oppgaver. Det behøver ikke å være total stillhet. Stillhet akkompagnert med fuglekvitter og/eller lyden fra en sildrende bekk i nærheten, duger også.