Spurver hever stemmen mot støy
Oppdatert :13 april 2012

Storbyspurver hever stemmen for å bli hørt

h-spurv

Vi mennesker er ikke alene om å heve stemmen for å overdøve bakgrunnsstøyen. En ny studie viser at hvitkronespurver som lever i storbyer har forandret sangen sine markant i løpet av de siste 30 årene. Forskerne bak studien sier i en pressemelding at det er viktig for spurvene å bli hørt av flere grunner. Fuglene bruker sangen sine til å kommunisere med hverandre, tiltrekke det motsatte kjønn og skremme vekk rivaler. Hvitkronespurven hører hjemme i Nord-Amerika.

Storbyspurver hever stemmen for å bli hørt

Vi mennesker er ikke alene om å heve stemmen for å overdøve bakgrunnsstøyen. En ny studie viser at hvitkronespurver som lever i storbyer har forandret sangen sine markant i løpet av de siste 30 årene. Forskerne bak studien sier i en pressemelding at det er viktig for spurvene å bli hørt av flere grunner. Fuglene bruker sangen sine til å kommunisere med hverandre, tiltrekke det motsatte kjønn og skremme vekk rivaler. Hvitkronespurven hører hjemme i Nord-Amerika.