Slik måler du frekvenser
Oppdatert :06 mars 2013

Støyforeningens Klasse-1-måler kan foreta frekvensanalyse, dvs. måle lydstyrken for ulike frekvenser. Den måler helt ned til 8 Hz, altså ned i infralydområdet. Støyregelverket tar i lyden grad hensyn til hvorvidt støyen er høyfrekvent eller lavfrekvent. Ved bl.a. støy fra tekniske installasjoner (ventilasjonsanlegg, varmepumper osv.) reduseres imidlertid grenseverdiene med 5 dBA hvis lyden har rentonekarakter, dvs. at lydbildet domineres av én frekvens. Du trykker knappen merket DISP for å se frekvensfordelingen, og trykker DISP en gang til for å gå tilbake til standardvisning.

disp

Frekvensanalyse av Evert Taubes Sjösalavals, sunget av Støyforeningens rådgiver, Pål Jensen. Mellomtonene dominerer, noe som er typisk for stemmen til voksne mennesker. En dokumentert virkning av denne sangen er at datteren til en av rådgiverens venner begynte å danse på et piano og avsluttet forsøkene på å spise opp telefonen. Selv ikke en Klasse-1-måler er tilstrekkelig til å dokumentere slike virkninger.