Skremt av uidentifisert støy
Oppdatert :11 mars 2017
ukjent-trompet-dur

Folk over store deler av verden er blitt oppskaket av trompetlignende støy. Men ukjente lyder er ikke nytt. Oppslagene under er fra Aftenposten i august 1965.

Uidentifiserte, trompetlignende lyder har oppskaket folk over store deler av verden – i Canada, Hviterussland, USA, Jerusalem – de siste årene. Muslimer har sagt at lydene høres som dommedagstrompeter. Akustikere og naturvitere har forsøkt å finne mulige vitenskapelige forklaringer på fenomenet. Dommedagstrompeter og UFOnauter tilhører de mindre vitenskapelige forklaringene, men årsaken(e) til lydene er ikke funnet. Noen av de ukjente lydene kan være snadring fra avisender, men støy fra ukjente kilder er ganske vanlig.

Også vi i Norsk forening mot støy har flere ganger forsøkt å finne kildene til ukjent støy. Denne støyen har vært lavfrekvent, og svært forskjellig fra trompetstøt. Skal en sammenligne med musikk, minner den mest om en oktobass (en forvokst utgave av kontrabassen). Bergvamepumper, trafostasjoner, store skipsmotorer og aggregater er sannsynlige kilder i en del tilfeller.

Mer (med forbehold om at snadring fra avisender kan bidra til noe av dette).