Regjeringen bevilger støymilliard
Oppdatert :08 april 2014
hoksrud

Statssekretær Bård Hoksrud. Foto Wikimedia Commons.

Finansminister Siv Jensen (Frp) er i det gavmilde hjørnet, melder informerte kilder. I det reviderte statsbudsjettet har hun nemlig satt av en milliard til støydempende tiltak, forutsatt at en ikke tar mer av oljefondet enn det som handlingsregelen tilsier. Det ryktes at milliarden skal tas inn ved å øke bomavgiftene for tunge kjøretøy ved å legge inn en støykomponent i beregningsgrunnlaget i henhold Eurovignettdirektivet. I tillegg vil EU´s kommende vedtak om støymerking av nye biler gi mer håndfast grunnlag for å legge inn et støyelement i beregningen av bilavgift. Dette sammen med avgifter på støyende varmepumper vil gi grunnlag for å bevilge en milliard kroner årlig til rene støydempende tiltak. Vi har forsøkt å få bekreftet denne informasjonen hos samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp), men ministeren var ikke tilgjengelig. Ifølge statssekretær Bård Hoksrud var han på en pressekonferanse på et sted med dårlig mobildekning. Statssekretæren selv sa at planene om å øke bomavgiftene var ukjente for ham. Bilbransjen på sin side raser mot den foreslåtte løsningen, og sier at bilindustrien normalt kan påregne en omstillingsperiode på 15 år eller mer for å tilpasse sine tekniske spesifikasjoner til det nye avgiftsregimet. Flere velforeninger i de mest støyrammede boligområdene har uttrykt overraskelse - og også beundring - for slik uventet politisk handlekraft for å redusere helseskadelig støy.

Fordelingen av støymilliarden er ikke kjent, men noe antas å gå til forsøk med støysvak asfalt og forskning på innovative støyskjermer. På spørsmål om noe burde brukes til å forske på bedre innkapsling av lastebilmotorer, svarte statssekretæren at dette måtte bransjen selv ordne opp i, og at det ikke var en statlig oppgave.

Til leseren: Dessverre, denne nyheten ble først publisert 1. april. Kanskje unødvendig å opplyse? Denne nyheten var vel i overkant, selv om det bør være fullt mulig å realisere.