Posten: Fremtiden er elektrisk i alle kjøretøysegmenter
Oppdatert :09 jan 2018
elbil-tung-tesla

Tungtrafikken skaper rundt halvparten av veitrafikkstøyen i Norge, og støygevinsten blir formidabel når slike digre kjøretøy elektrifiseres. Ill. Tesla.

Posten Norge og ASKO er blant dem som har bestilt elektriske semitrailere fra Tesla, som etter planen skal starte produksjonen i 2019. Rekkevidden oppgis til opptil 800 km ved maksimalvekt og motorveihastigheter. Kanskje halvparten er mer realistisk, men Posten & co har vel erfaringer med forholdet mellom praktisk og teoretisk rekkevidde for elkjøretøy.

– Vi ser at fremtiden er elektrisk i alle kjøretøysegmenter. Derfor er det er viktig for oss å teste ny teknologi så tidlig som mulig, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge. Posten og Bring har redusert sine utslipp med over 40 % siden 2009 og har nå satt et ambisiøst mål om å benytte kun fornybare energikilder innen 2025. Elektrifisering av kjøretøy er en sentral del av dette målet.

Mer

Om Tesla Semi internasjonalt