Oslo renovasjonsforskrift: Reno SKAL støye minst mulig!
Oppdatert :21 feb 2017
elbil-ren-sarp

«Minst mulig støy» kan vanskelig tolkes annerledes enn at kommunen må gå over til elektrisk reno når slike biler blir tilgjengelige. Foto Sarpsborg kommune.

Oslo kommune har overtatt etter at det såkalte Veireno med mindre hell forsøkte å utøve denne tjenesten. Derfor, og fordi elektriske reno-biler er på vei, minner vi om Oslos egen reno-forskrift, mer presist Forskrift om renovasjon av husholdningsavfall, Oslo kommune, Oslo:

§ 2-2.Henteordning
Kommunen har en lovpålagt plikt til å sørge for innsamling av husholdningsavfall. Innsamlingen skal gjennomføres slik at belastningen for omgivelsene hva angår støy, lukt, støv, miljøutslipp og trafikale forhold blir så liten som mulig. Det skal tas hensyn til renovatørenes arbeidsmiljø. Husholdningsavfall som er omfattet av henteordningene skal være kildesortert etter kommunens anvisning.

Det står altså ikke «innsamlingen bør gjennomføres…», «innsamlingen anbefales gjennomført…» e.l.; reno-forskriften er ikke noe T-1442*. Og kan reno utføres på andre måter enn med elbiler, når disse blir tilgjengelige? Støyreduksjonen ved elektrifisering er mye større for tunge kjøretøy enn for personbiler. Også lukt, støv og miljøutslipp kan vanskelig minimeres på andre måter enn ved elektrifisering. I tillegg behøver ikke renovatørene å frykte rekkeviddeangst; de vet nøyaktig hvor de skal kjøre, og hvor langt.

Hele reno-forskriften

*Miljødepartementets retningslinje for behandling av støy i arealplanleggingen inneholder 89 «bør».