Oslo – en støysvak by?
Oppdatert :02 mai 2017
barcode4

I en undersøkelse av 50 byer er Oslo nr. 3 blant de minst bråkere - kanskje med god hjelp av at den også er den minste i undersøkelsen. Foto Pål Jensen

Oslo er en forholdsvis støysvak by, skal vi tro firmaet Mimi Hearing Technologies GmbH. De har analysert 200 000 hørselstester, og sammenlignet «hørselsalderen» med den virkelige alderen og byens støynivå. De mest støyende byene har størst avvik mellom hørselsalder og virkelig alder, dvs. flest hørselsskader. Som stille by kommer Oslo på bronseplass, slått bare av Zürich og Wien. Og osloborgernes hørsel kommer på 6.-plass, med 11,86 år eldre hørselsalder enn faktisk alder.

Om megastøy i megabyer.

Megastøy i megabyer

Guangzhou, Dehli og Kairo er de mest bråkete byene. De er også blant de største. Oslos gunstige plassering skyldes i noen grad at byen er den minste i undersøkelsen, for støyen i en by har noe med bystørrelsen å gjøre. Det betyr samtidig at svært mange mennesker utsettes for støy som kan være hørselsskadelig. Men støyen bestemmes ikke bare av størrelsen. Tokyo og Seoul er betydelig mindre bråkete enn andre asiatiske megabyer. Köln, Hamburg og München kommer bedre ut enn tilnærmet jevnstore byer som Manchester og Liverpool. Wien ligger langt foran Roma i hysj-faktor. Og noen blir kanskje overrasket over at New York er mindre bråkete enn Los Angeles.
Mer