Oslo: Utslippsfri drosjenæring innen 2020 - og verre på kort sikt?
Oppdatert :30 nov 2012

Byrådet stiller flere og strengere krav til drosjenæringen i forslag til ny drosjeforskrift, skriver byråde for miljø og samfedsel, Ola Elvestuen (V) i en pressemelding. En viktig endring er forslaget om å stille miljøkrav til drosjenæringen ved å gradvis innføre krav om bruk av nullutslippsbiler. Miljøkravene skal fases inn gradvis, og drosjenæringen inviteres til dialog om hvordan dette kan gjennomføres. Målet er at næringen skal være utslippsfri i 2020. Hvis det blir realiteter, må trolig hele drosjeparken elektrifiseres. Det vil ikke bare gi bedre luft og mindre utslipp av klimagasser, men mindre støy. Ved hastigheter på ca. 40 km/t og mer dominerer riktignok dekkstøyen, særlig på våt vei – men drosjekjøringen i Oslo preges av tomgangskjøring og start-og-stopp-kjøring i bilkøer og foran lyskryss. Under slike forhold dominerer motorstøyen. Videre tror vi på en smitteeffekt.

drosje-thai

T.v. Ikke-utslippsfrie drosjer fra Thailand. Foto Wikimedia Commons.

Verre på kort sikt?

På kort sikt kan støyen og eksosen fra drosjene øke, bl.a. fordi det er for mange av dem, og fordi iallfall noen politikere ønsker enda flere. Iallfall drosjenæringen selv mener det allerede er for mange løyver, og køene av drosjer på tomgang kan tyde på at det stemmer. Oslo har ca. 1780 drosjeløyver, og sjåførene klager over at medfører lange arbeidsdager og dårlig inntjening. Arfan Asghar sier til nrk.no at han jobber 300 timer i måneden og tjener 60 kr pr. time. Hvis dette stemmer, virker det åpenbart at overarbeidete, trette og slitne sjåfører heller ikke er spesielt gunstig for trafikksikkerheten.