Finsk superlyddemper: Fly behøver ikke støye mer enn en et FLIRT-tog
Oppdatert :02 april 2014
katter

Med superlyddemperne fra finske KUUSINEN-RRANSLIRPA OY maler moderne fly som en katt. Foto Pål Jensen

Finnene kan! Med den nye lyddemperen fra et finsk selskap behøver ikke jetfly å støye mer enn de støysvake FLIRT-togene. Det ble behørig demonstrert på Flesland ved Bergen i helgen.

NB: 1.april.

Fra Støyforeningen møtte Ulf Winther, ekspert på støysvak trafikk, og foreningens rådgiver Pål Jensen. Flyet av typen Boeing 737-800, som var påmontert de nye superlyddemperne fra KUUSINEN-RRANSLIRPA OY, hørtes mest som en malende katt, mente Jensen. Winther sa han aldri hadde hørt på maken. Han mente riktignok at det fortsatt var en del dekkstøy ved start og landing, men den kan elimineres med støysvak asfalt på rullebanene – og opphører dessuten når flyet er i luften. Thorbjørn Lohte i NHO Luftfart sa at nå var luftfarten i ferd med å bli virkelig miljøvennlig. Og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) smilte som en sol. Han sa at nå kunne vi rive alle flystøysonekartene i tusen biter.