Den overordnete beskrivelsen av hvordan myndighetene tar ansvar for samferdselsstøy og helseskadene det forårsaker, finner man i det årlige samferdselsbudsjettet og nå i et 12 års perspektiv det nye forslaget til nasjonal transportplan. Basert på nyeste rapport fra TØI om transportens eksternkostnader vil samfunnet måtte ta en støykonsekvensregning på 200 milliarder kroner i NTP-perioden. Den nye beregningen for støykostnad er for øvrig på linje med tilsvarende utredninger i EU. I samme periode er det planlagt brukt 1308 milliarder kroner på transport med dessverre minimal effekt på støyreduksjon.
Vi har mye pent å si om innretningen på den nye planen, men ikke når det gjelder støy. Basert på helserisiko har øvre grense for grønn støysone vært satt ved 55dB Lden utendørs. Mer enn 2 millioner nordmenn bor i gul eller rød støysone. Det er forbundet med helserisiko.
Samferdselsdepartementet skriver at vegvesenet gjennomfører støytiltak i henhold til kravene i forurensningsforskriften. Støygrensen i forskriften som utløser tiltak er 42 dB i døgngjennomsnitt innendørs. Det tilsvarer 70-72 dB utendørs, altså dypt inne i rød støysone.
På hovedveinettet gjorde vegvesenet med utgangspunkt i forurensingsforskriftens grenser støydempning på 13 boliger i 2022!
Politikken tar ikke ansvar for majoriteten av støyplagete i Norge.
For utbyggingsprosjekter gjelder de strengere grensene i støyretningslinjen til plan- og bygningsloven. De er mer på linje med WHO´s anbefalinger. NTP retter seg i hovedsak mot utbygging. Men støyplagene i Norge er knyttet i all hovedsak knyttet til gamle forhold, feilene fra i går. Her gjelder ikke støyretningslinjen til plan- og bygningsloven, og forurensingsforskriften gir minimalt støyvern.
I oktober kom en rapport som sammenlignet trafikkstøy og helserisiko i de nordiske hovedstedene. Oslo var den nordiske hovedstaden med gjennomsnittlig mest helserisiko fra trafikkstøy.
Samferdselsmyndigheten må ta ansvar. Nasjonal Transportplan må også inneholde en dedikert plan for å avbøte støyen langs hovedveiene gjennom de store byene.