Medisin og stamceller mot hørselstap?
Oppdatert :07 des 2012

Mulighetene for å gjenvinne tapt hørsel har vakt interesse blant de store gutta innen den farmasøytiske industri. Jonathan Kil I Sound Pharmaceutical sier at et slikt legemiddel, til riktig pris, kan bli litt av en salgssuksess. Ulempen er at noen slik medisin fortsatt ikke finnes. Derimot har britiske forskere klart å gjenskape hørselen hos ørkenrotter ved hjelp av bl.a. stamceller. Øret skal konvertere lydbølger i luft til elektriske signaler, som hjernen så bearbeider og forstår før man kan høre. Dette skjer i det indre øre, hvor vibrasjonene beveger små hår (jf. Tar du vare på flimmerhårene dine? av Ulf Winther, Støydemper’n 4/2011). Denne bevegelsen skaper et elektrisk signal. Men ca. 1/10 av dem med kraftig hørselstap har fått skadet nervecellene som skal formidler det signalet. Det er likevel et stykke frem til en klarer det samme hos mennesker. Mer.

ø-rotte

Britiske forskere har klart å gjenskape tapt hørsel hos ørkenrotter. Så får vi håpe at forsøkene på å gjenta suksessen hos mennesker ikke bare blir en ørkenvandring. Foto Elina/Wikimedia Commons