Magnetbane i Beijing: 15 dBA mindre støy?
Magnetbane i Beijing: 15 dBA mindre støy?
Oppdatert :14 des 2015
maglev-shangh

Kineserne tiltrekkes av magnetbaner (maglev). Her fra Shanghai. Foto Alex Needham/Wikimedia Commons

Shanghai har verdens hittil eneste magnetsvevebane (maglev) i kommersiell drift, men også Beijing har funnet teknologien tiltrekkende og skal etter planen få en linje i 2016. Linjen blir ca. 18,9 km, og togene – med seks vogner – får en hastighet på opptil 110 km/t. Støy fra elektriske tog, trikker og T-baner ved slike hastigheter skyldes vesentlig kontakten skinner–hjul. Ved å nedfinne hjulene reduseres støynivået visstnok til ca. 65 dBA, mens typiske støy fra en elektrisk bane under tilsvarende forhold kommer opp i ca. 80 dBA. Det mest frastøtende med magnetbaner er at de ikke er bakoverkompatble med eksisterende jernbaner. Mer.

Still oss et spørsmål!

Lurer du på noe? Sjekk våre Ofte stilte Spørsmål, eller send inn spørsmålet ditt her.

Takk for din henvendelse. Vi kontakter deg så snart vi kan