Kan flytrafikken elektrifiseres?
Til venstre et tegnebrett-elfly; til høyre ett som var i stand til å lette.
Mediene har skrevet mye om elfly de siste ukene. Avinor: Første el-fly i norsk rutetrafikk innen 10 år, hevder Avinor.Elfly vil utvilsomt gi mindre støy- og luftforurensninger. Også hybridfly vil hjelpe på støyen hvis de kan starte og lande på batterier. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier til Aftenposten at dette er spennende, og at det støttes av departementet. SAS er litt avventende og mener de første batteriflyene vil bli hybdrider. Og Steffen Møller-Holst i SINTEF advarer mot for høye forventninger.
De hersens batteriene
Batterienes energitetthet må bli langt høyere enn i dag før større fly skal kunne fly en lang distanse. Fysikkens lover setter klare begrensninger. De mest avanserte elbilbatteriene veier ca. 400 kg og har en teoretisk rekkevidde på ca. 300 km. I praksis er rekkevidden gjerne 60–70 % av den teoretiske, og passasjerer med flyskrekk kan lett få rekkeviddeangst. Med samme energitetthet trengs antagelig 500–1000 kg batteri pr. passasjer for å fly Oslo–Bergen, eller 100–200 tonn batteri for 200 passasjerer. Til sammenligning veier et Boeing 737-800 opptil 63 tonn pluss drivstoff, anslagsvis 3–4 tonn mellom Oslo og Bergen. Så når de øker energitettetheten 10–20 ganger, regnet ut i all hast, kan vi begynne å snakke.