Støy fra tunge og lette kjøretøy på forskjellige veidekker ved 80 km/t. KK = brostein. Etter Gardziejczy.
På tørr vei støyer tunge kjøretøy ca. 10 dBA mer, dvs. at én tungbil støyer like mye som ti lette. Dette ifølge målinger av Władysław Gardziejczy ved det tekniske universitet i Bialystok. Og det er naturligvis et gjennomsnitt. I tillegg er tungbil definert snevrere enn av Statens vegvesen. Vegvesenet regner kjøretøy med tillatt totalvekt >3½ tonn som tunge, mens Gardziejczy bare medregner tunge kjøretøy med flere enn to aksler. Således er busser og lastebiler med to aksler ikke tunge etter denne definisjonen, mens Vegvesenet regner dem som tunge. I runde tall støyer en gjennomsnittlig tungbil, etter Vegvesenets definisjon, like mye som syv lette. For en godt vedlikeholdt buss kan vi bruke 4–5-gangeren, mens vi for de største trailerne heller kan gange med 15–20.