Holtålen: Stor interesse for – og mot – motorsportsanlegg
Oppdatert :25 feb 2013

130 personer møtte opp til informasjonsmøtet om et planlagt motorsportsanlegg. Møtet ble avholdt i Haltdalen kurs- og øvingssenter tidligere i måneden. Holtålen kommune orienterte om bakgrunn, status for pågående reguleringsplan og videre fremdrift. Steinar Trondsetås, Ålen MK og Kåre I. Nygård fra Norges Bilsportsforbund gjennomgikk forslag til baneplasseringer og info om et mulig nasjonalanlegg for offroad.

Mange naboer til et evt. anlegg hadde møtt opp, og de delte ikke bilsportsfolkets og kommuneledelsens begeistring. Bernt Heggøy fra Sweco gjennomgikk støyutredningen. Den sier bl.a. at «Med de skjermingstiltakene og driftsbegrensningene som er forutsatt, vil ingen boliger få støynivåer over anbefalte grenser». Derimot sier ikke utredningen noe om hva som skjer med friluftsområdene, og hva som skjer hvis driften blir så vellykket at en finner det nødvendig å utvide. Vi finner heller ikke noe om hvordan turister som kommer til Norge for å oppsøke stillheten vil reagere på denne virksomheten.Naturligvis hadde heller ikke Sweco mandat til å utrede hvordan billøp påvirker trafikksikkerheten og kjørestilen til dem som kjører til og fra for å bivåne dem. Vi får riktignok håpe det ikke går så galt som i Daytona, Florida, lørdag 23. feb., da ca. 30 personer ble skadet. To fikk livstruende skader. Det hele begynte da en bilfører – i en fart på ca. 300 km/t – prøvet å hindre en annen i å kjøre forbi. De to kom borti hverandre, den ene fikk skrens og møtte veggen – og til slutt var et dusin biler involvert. Billøpene fortsatte neste dag.

skrns5

Etter en mislykket forbikjøring gikk det galt under lørdagens billøp i Daytona