Haukeland: Vil firedoble helikoptertrafikken
Oppdatert :19 aug 2013

Helikoptertrafikken til Haukeland Universitetssykehus har skutt i været siden åpningen av landingsplassen i fjor. Det går ut over naboene. Landingsplassen på taket av sykehuset sto ferdig i april 2012 og skal bare brukes i de mest akutte situasjonene. Men Helse Bergen hadde undervurdert behovet, og de har derfor søkt om å få firedoble antall flyginger. Mange naboer merker godt støyen fra helikopterbasen. Særlig er det Luftforsvarets store redningshelikoptre som skaper støy, sier Kjetil Helle, leder i Nymark velforening, til bt.no.

heli-Seakinghelikopter2

Sea King redningshelikopter. Foto: Philip Gabrielsen/Wikimedia Commons

Trolig er 800 sterkt plaget. BT har snakket med flere naboer i nabolaget til Haukeland som plages av støyen, men ingen av dem ønsker å stå frem med navn. En fersk støyrapport fra SINTEF bekrefter imidlertid naboenes opplevelse.
- For dem som bor her, er rapporten en bekreftelse på at de bor i en sone der de er eksponert for støy, sier Arve Bang, overlege ved Etat for helsetjenester i Bergen kommune.