For Jernbane: Regjeringens veisatsing er passé
Oppdatert :15 april 2015
tog-fj

- Motorveger og 4-feltsveger var gårsdagens løsninger på transportbehovene, sier leder Kjell Erik Onsrud i For Jernbane. Potensielle store veiprosjekter går i de samme transportkorridorene som jernbanen og konkurrerer med den.
- Nye veger får sjølvsagt flere til å velge bilen, sier Onsrud. Allerede taper jernbanen gods til lastebilen. Byer og tettsteder langs vegene blir stadig fullere av biler og mer areal må brukes til biltrafikk, til fortrengsel for fotgjengere og syklister.

For Jernbane mener vi trenger et nytt nasjonalt jernbanenett til erstatning for dagens museumslinjer. Det vil være et viktig bidrag for å elektrifisere mer av transportene i Norge og mellom Norge og utlandet. Et konkurransedyktig jernbanetilbud nasjonalt vil med stor sannsynlighet gi et betydelig bedre kollektivtilbud lokalt, enn hva tilfellet er i dag. Også lokale terminaler for gods kan bli aktuelle.

For vår del tilføyer vi at elektrifisering av transport også er et kraftig bidrag til støyreduksjon. Hele pressemeldingen.