Folk flest ønsker jernbane fremfor vei -
Oppdatert :20 juni 2012

–iallfall i området som dekkes av Intercity-triangelet, Oslo–Skien/LIllehammer/Halden: En undersøkelse ved Transportøkonomisk institutt (hele rapporten, PDF) viser at 73 % foretrekker utbygging av jernbane fremfor vei – og også foran bedre busstilbud. Også 44 % av bilpenderne mener at bedre togtilbud er viktigere enn bedre veier for å dekke deres transportbehov til arbeidet. Svarene vil bli hensyntatt i Nasjonal Transportplan 2014-2023, skriver Aftenposten 18. juni.

tog-smil

Klimaforliket: Intercity-triangelet skal prioriteres

Alle stortingspartiene unntatt Frp har forhandlet seg frem til et nytt klimaforlik. Flere av forslagene kan være gunstige også for støyplagene hvis de blir gjennomført. Bl.a. gis utbygging av Intercity-triangelet høy prioritet, noe også folk flest støtter (se ovenfor). Iflg. Jernbaneverket vil det medføre 4000 færre som plages av togstøy på Østfoldbanen alene. Hertil kommer de som forhåpentlig slipper trailerstøy ved at jernbanen dermed kan frakte mer gods, samt virkningene av Follobanen (tunnelen Oslo–Ski). Den fremtredende samferdselspolitiker Lars Salvesen (KrF) kaller IC-triangelet Norges viktigste samferdselsprosjekt.

Om spisevaner på høyresiden

Østfold Arbeiderparti har foreslått å bruke E6-bommene til å finansiere utbygging av Østfoldbanen etter at motorveien var nedbetalt. Dette fant Håvard Jensen (Frp) helt uspiselig. Også Høyre og KrF sa nei til dette forslaget, som dermed ikke fikk flertall i Samferdsel, klima og miljøkomiteen. Spisevanene er ikke mye annerledes på vestsiden av fjorden. Naturvernforbundet har fått beregnet at hvis inntektene fra pengebommen på E18 brukes til jernbanen, blir det mulig å stoppe veksten i biltrafikken og oppnå klimamålene. Men det vil ikke fylkesordfører Per-Eivind Johansen (H) ha noe av. Høyresidens spisevaner er ikke en avvisning av IC-triangelet. Frp vil finansiere både dette og diverse motorveier med oljepenger. På et møte i Fredrikstad sa Frps finanspolitiske talsmann, Ketil Solvik-Olsen, at IC-triangelet dermed kan fullføres på ti år. Men hittil har Frps samarbeidspartnere i Høyre og Venstre funnet denne bruken av oljepenger helt uspiselig.