Flyttet pga. støy fra Akerselva
Oppdatert :19 okt 2015
hane-akerselv

To mindre vanlige støykilder i Oslos bydel Nordre Aker. T.v. en typisk hane (må ikke forveksles med foregående), t.h. Akerselva. Fotos Wikimedia Commons.

Den viktigste støykilden i Nordre Aker er Ring 3, sier Knut Hammervold, som jobber med støy-, plan- og miljøsaker i Bydel Nordre Aker. Men i tillegg til den store bilringen finnes et riktig mangfold av støykilder: Andre veier, trikker, bygge- og anleggsarbeider, ventilasjonsanlegg, støyende barn… Mer sjeldent er klager fra folk som har en høne å plukke med naboens hanestøy fordi den (hanen, altså) kanskje galer til gale klokkeslett. Men heller ikke Akerselva er helt uskyldig: Et par som hadde kjøpt leilighet i Nydalen, flyttet pga. støy fra fossen. Klimaendringer, med mer nedbør, kan gi mer foss i fremtiden. Men at Akerselva kan fosse, har vært kjent siden norrøn tid. Det norrøne navnet på Akerselva, Frysja, viser kanskje nettopp til dette. Mer