Flyr helikopteret for lavt?
Oppdatert :15 mars 2013

Du kan bruke et enkel kamera. Både flyhøyde og avstanden fra deg til helikopteret kan dokumenteres. Metoden kan brukes for alle slags fly og helikoptere med kjente dimensjoner. For modellfly anbefales et kamera med lang brennvidde (kraftig zoom) fordi objektet er mye mindre.

heli

Flyhøyde anslått til 300-400 m. Foto Pål Jensen

Her er en metode

Finn målestokken ved maks zoom. Bruk f.eks. et A4-ark (29,7 cm langt), innstill kameraet på arket ved maks zoom.Gå frem og tilbake til arket fyller hele bildet i lengderetningen.Mål avstanden mellom kamera og ark. Eksemplet nedenfor er med mitt kamera. Jeg fikk 2,7 m, dvs. at avstanden = 9,0 x motivets lengde.Når helikopteret nærmer seg, gjør klar kameraet. Innstill på maks zoom, og ta bildet når helikopteret passerer rett over deg. Du kan gjerne filme. De fleste kompaktkameraer kan det.Når du har tatt bildet, finn ut hvor mye du må forstørre bildet for at helikopteret skal fylle hele bildet i lengderetningen. På bildet vist her måtte jeg forstørre 4,2 ganger. Avstanden til helikopteret er altså = 9,0x4,2 = 37,8x helikopterets lengde.Finn helikoptertype, og lengde. Dette er et politihelikopter. De bruker Eurocopter EC135. Engelsk Wikipedia oppgir at EC135 er 12,16 m langt.Regn ut avstanden. Her er den = 12,16 m x 9,0 x 4,2 = 460 m.Hvis bildet blir tatt mens helikopteret var rett over deg (dvs. 90° over horisonten), er høyden = avstanden – høyeste punkt innen 600m. Ellers er den lavere. Hvis det er 45° over horisonten, er flyhøyden ca. 0,7 x avstanden. Her er flyhøyden 300–400 m. Siden helikopteret ikke fløy rett over, kan jeg ikke oppgi det mer nøyaktig.Minstenhøyden i tettbygde strøk er 1000 fot (ca. 300 m) over høyeste hindring og innen radius av 600 meter i tettbebygde strøk eller folkemengder i friuluft, og minst 500 fot utenfor tettbebyggelse. Dette fremgår av BSL,Bestemmelsene for luftfart). Høyeste hindring her er SAS-hotellet, 117 m, men avstanden dit var kanskje over 600 m. Derimot var avstanden til Barcode-byggene under 600 m. Disse er ca. 80 m høye. Helikopteret fløy altså kanskje under minstehøyden. For øvrig har politiet dispensasjon fra BSL